2 februari: EUC Midden-Oosten seminar over Syrië

Op donderdagavond 2 februari 2017 organiseert het Erasmus University College een EUC Midden-Oosten seminar over Syrië: Syria: the search for an elusive peace. Speciale gast is Koos van Dam, speciaal gezant van Nederland voor Syrië.

Tot het geweld toeslag was Syrië het best bewaarde geheim van de Arabische wereld. Religieus divers, cultureel rijk en historisch belangrijk had het land veel inzichten te bieden aan iedereen die geïnteresseerd is in het Midden-Oosten. Europa ontdekt het land nu door middel van de Syrische vluchtelingen.

Het EUC Midden-Oosten seminar op 2 februari gaat in op de historische, religieuze en geopolitieke achtergrond van de Syrische burgeroorlog. Wie zijn de belangrijkste actoren in dit conflict? Wat zijn hun doelstellingen en strategieën? En waarom is het zo moeilijk om de dodelijke oorlog en de vernietiging te stoppen?

De belangrijkste spreker op dit evenement is Nikolaos (Koos) van Dam, vooraanstaand Nederlands diplomaat en academicus. Hij diende 22 jaar ambassadeur, onder meer in Bagdad, Caïro, Ankara, Bonn en Berlijn. Van Dam is ook auteur van een boek over de Syrische politiek: ‘De strijd om de macht in Syrië’, een klassieker voor alle studenten van de Midden-Oosten politiek. De afgelopen twee jaar heeft hij gediend als de Nederlandse speciale gezant voor Syrië.

De twee andere sprekers zijn Bengin Dawod (architect en stedenbouwkundige die overheden adviseert over wederopbouw van steden die door oorlog zijn beschadigd) en Esseline van de Sande (psycholoog, oprichter van consultancy praktijk The Room of Listening in Damascus).

Locatie seminar 2 februari: Erasmus University College, EUC Library (begane grond) | Tijd: 18.00 - 20.00 | Toegang: gratis