Aandacht voor biodiversiteit in het hoger onderwijs

Campustuin Woudestein

Hoe hoog staat biodiversiteit bij de instellingen voor hoger onderwijs op de agenda? In het kader van de Internationale dag van de biodiversiteit (22 mei) werkten 11 universiteiten en hogescholen samen aan een filmpje waarin zij dit toelichten.

Erasmus Universiteit Rotterdam draagt graag haar steentje bij aan het stimuleren van biodiversiteit. Bijvoorbeeld op de campus waar insectenkasten hangen in de campustuin, er een biologische moestuin is en we tegenwoordig onze eigen compost maken. Dit alles om de diversiteit aan soorten in flora en fauna te vergroten.

Bij het maaien van het gras op de campus is ook nagedacht over biodiversiteit. Benjamin van der Kemp, projectleider duurzaamheid in bedrijfsvoering, zegt hierover in het gezamenlijke filmpje: "Wij werken aan biodiversiteit door het toepassen van een gevarieerd maaibeleid."

"Wij werken aan biodiversiteit door het toepassen van een gevarieerd maaibeleid"

Benjamin van der Kemp

projectleider duurzaamheid in bedrijfsvoering

Students sitting at a table at the campus

Groene campus

Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de ambitie om een van de meest duurzame universiteiten van Nederland te worden. Het creëren van een duurzame en groene campus is een belangrijk onderdeel van deze ambitie.

Het vergroten van de biodiversiteit op de campus is een van de thema’s in Campus in Ontwikkeling III. Zo is de laatste jaren al meer kleur toegevoegd in de vaste planten op de campus, die planten trekken weer bijen en insecten aan. Verder worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt en wordt het onkruid zoveel mogelijk door middel van schoffelen weggehaald.

Campustuin Woudestein
Studenten helpen in de campustuin

Campustuin

In 2019 werd een moestuin op de campus geopend die wordt onderhouden door Edible EUR en de Erasmus Sustainability Hub. De producten uit de campustuin worden onder andere gebruikt door het Foodlab en het Erasmus Sport Café. Naast de moestuin voorziet de campustuin ook in een bijenpaleis, waar momenteel zo’n 70.000 bijen worden gehuisvest. Momenteel werkt EdibleEUR aan een index van wilde planten en insecten die ze tegenkomen bij de campustuin, waarmee studenten en medewerkers hun kennis kunnen vergroten.

Bekijk hier de video over de week van de biodiversiteit

Week van de biodiversiteit

Wat de andere instellingen voor hoger onderwijs doen om biodiversiteit te bevorderen, zie je via: www.studentenvoormorgen.nl/biodiversiteit/