Aandacht voor onderzoek Lumsdaine en Vermeer in Harvard Business Review

Aandacht voor onderzoek Lumsdaine en Vermeer in Harvard

In een artikel in Harvard Business Review wordt aandacht besteed aan een recente studie van Robin Lumsdaine, gasthoogleraar aan Erasmus School of Economics en de econometrist-alumni Stephanie Vermeer (verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Demography, april 2015).

Robin Lumsdaine en Stephanie Vermeer, die de longitudinale gegevens van meer dan 47.000 vrouwen analyseerden, zagen dat de komst van een kleinkind (waarbij verder alle andere factoren constant bleven) de kans met 8,5 % verhoogt dat deze vrouw met pensioen zal gaan. Dat effect stijgt 1,5% met elk extra kleinkind. Van de vrouwen tussen in de leeftijd van 58-61 jaar, was het percentage van full time werkende vrouwen die geen kleinkinderen hebben 43%, 37% voor grootmoeders die geen zorg hebben voor kinderen en 29% voor degenen die wel zorgen hebben voor kinderen.

Karen Firestone, auteur van het artikel in de Harvard Business Review, is CEO van Aureus Asset Management en zij werd grootmoeder op de leeftijd van vijfenvijftig, een relatief jonge leeftijd voor een Amerikaanse werkende vrouw. Zij heeft vier kinderen die ze voor haar dertigste kreeg.