Acties vormgeven voor inclusief onderwijs op de eerste Student-Docent dag

Workshop Student Lecturer Day 2019
Arie Kers

Op uitnodiging van het Diversity & Inclusion Office, verwelkomde de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) op 19 februari een groep docenten en studenten om samen te werken aan het verbeteren en bevorderen van inclusief onderwijs.

Wat is de kleur van een pleister?

Bij de opening van de student-docent vroeg moderator Umar Mirza hoe we de kleur van een pleister voor ons zien. Is het huidskleur, of roze? De toon voor de dag was gezet: wees je bewust van het feit dat we allemaal vooroordelen hebben, wat kan leiden tot uitsluiting. Daag jezelf en je eigen visie uit, want we kijken allemaal door verschillende lenzen.

Maak gebruik van de diversiteit en inclusiviteit belofte

Rector magnificus, professor Rutger Engels, studeerde in Groningen. Hij vertelde het publiek ervan overtuigd te zijn dat als hij nu aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zou studeren, hij in aanraking was zijn gekomen met een veel rijker palet aan gedachten en meningen. Engels moedigde alle aanwezigen aan om gebruik te maken van de diversiteit en inclusiviteit-belofte. ''Vandaag is een goede start om te experimenteren en om nieuwe vormen van onderwijs te ontwikkelen waarbij we ons diversiteit potentieel maximaal benutten.”

Hervorming van het systeem - een kwestie van overleven

Keynote spreker Dr. Ginie Servant-Miklos, universitair hoofddocent in Politieke Economie en Onderwijs Onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, nam het publiek mee op een inspirerende reis waarbij ze een groter beeld schetste van wat er echt op het spel staat. "De menselijke samenleving beweegt zich in een negatieve spiraal richting een warmere, meer onvoorspelbare, minder gastvrije en waarschijnlijk meer gewelddadige wereld. Het zou overduidelijk moeten zijn dat dezelfde manier van denken, die ons in deze puinhoop heeft gebracht, ons er niet uit zal krijgen.” Ze benadrukte dat met een wereld in crisis het actiekader steeds nauwer wordt. "De mensen die deze ‘show’ de afgelopen decennia hebben geleid, zullen niet veranderen. Als we verandering willen, moeten we nieuwe mensen binnenhalen en nieuwe perspectieven laten zien. Volledige inclusie is dus nodig.” Servant-Miklos bedoelde niet alleen dat diversiteit en inclusie ons kunnen helpen om betere wetenschap te produceren, of om een betere studentenervaring te bieden, maar dat er iets veel groters op het spel staat. “We moeten beginnen met waar we het allemaal over eens kunnen zijn: we willen tegen het einde van de eeuw nog steeds fatsoenlijk op deze planeet kunnen leven”. Om dit te doen moeten we het systeem volledig hervormen, verklaarde Servant-Miklos. "Deze verscheidenheid aan input is geen bedreiging of aanval op het systeem, zoals vaak wordt geportretteerd door diegenen die bang zijn om de macht te verliezen. Het is een levenslijn, en we kunnen die maar beter grijpen zolang het nog kan."

Oppakken van acties

Na deze wake-up call voor volledige inclusie gingen de deelnemers naar verschillende workshops. Deze workshops stonden in het teken van unconscious biases, gelijke kansen in het onderwijs, interculturele communicatie en een inclusieve klaslokaal.

Aan het einde van de ochtend zorgde moderator Umar Mirza ervoor dat de mensen uit het publiek teams vormden om acties op te pakken over zaken die volgens hen belangrijk waren. Enkele van de initiatieven die werden opgepikt:

• Creëer een inclusieve EUREKA-week waarin alle studenten de kans krijgen om deel te nemen. Zorg er dus voor dat een diverse groep mensen samen tijd doorbrengt en van elkaar leert.
  • Creëer een ‘Derde Cultuur’, een eigen universiteitscultuur die de beste dingen van elke cultuur combineert.
  • Verander het curriculum op zo'n manier dat ook niet-westerse literatuur en paradigma's worden getoond.
  • Creëer meer faciliteiten voor de inclusie van gehandicapte en/of studenten met speciale behoeften.

Het Diversity & Inclusion Office monitort het verloop van de acties.

Caroline Vervloet, derdejaars student International Bachelor of Arts & Culture Studies, woonde met een nieuwsgierige blik de Student-Lecturer Day bij om belangrijke discussies omtrent diversiteit en inclusie op de EUR te volgen. "Ik had gekozen voor de unconscious bias workshop omdat ik mijn eigen biases wilde onderzoeken en deze op zinvolle wijze wilde ontmantelen". Volgens de student was het meest inspirerende deel van de dag het ‘shaping the actions’ gedeelte, waarbij studenten en docenten actiegroepen vormden met als doel om huidige niet-inclusieve problemen binnen de universiteit te overwinnen. "Ik kijk er erg naar uit om te zien hoe de verschillende projecten die zijn besproken vorm krijgen".