Ahold Delhaize wint trofee voor transparantie op het gebied van cybersecurity

Tijdens een feestelijke uitreiking in het Sanders gebouw van Erasmus School of Law op maandag 31 augustus ontvingen drs. Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en drs. Florence Mottay, Global Information Security Officer van Ahold Delhaize, de allereerste Cyber Security Annual Report (CSAR) Index trofee van oprichters mr. dr. ir. Bernold Nieuwesteeg en mr. dr. Eva Eijkelenboom. Deze trofee kent de multinational de hoogste waardering voor een beursgenoteerde organisatie toe, ter erkenning van hun cybersecurity transparantie en de manier waarop het concern omgaat met cybersecurity uitdagingen.

De CSAR Index is een samenwerking tussen het Centre for the Law and Economics of Cyber Security (CLECS) en het International Centre for Financial Law and Governance (ICFG), twee onderzoeksinstituten verbonden aan Erasmus School of Law. Prof. mr. Hélène Vletter-van Dort, bestuurslid van het ICFG, benadrukt het belang van transparantie over cybersecurity in the board room. De CSAR Index stelt zich tot doel om een beeld te schetsen van de mate van deze transparantie die beursgenoteerde ondernemingen laten zien in hun jaarverslag.

Bij het opstellen van de CSAR Index viel het Nieuwesteeg op dat er niet veel informatie beschikbaar is over hoe bedrijven met cybersecurity omgaan. “Er is geen wettelijke verplichting om transparant te zijn over cybersecurity. Openheid hierover heeft echter veel voordelen. Het delen van kennis over hoe gegevens worden beschermd en welke maatregelen worden genomen met betrekking tot datalekken, is erg nuttig. Zo kunnen organisaties leren van elkaars methodes en fouten.”

Het delen van kennis over cybersecurity staat bij Ahold Delhaize hoog in het vaandel. Muller, die zijn master heeft behaald aan Erasmus School of Economics, stelt: “Cybersecurity is van groot belang voor het vertrouwen dat onze klanten, leveranciers en andere partners in ons hebben. Maar het kan erg abstract zijn. Onze industrie wordt steeds digitaler en het is cruciaal dat we het belang van een veilige digitale omgeving blijven benadrukken.”

Ahold Delhaize’s Global Information Security team zet zich in om meer bewustwording te creëren, voegde Mottay toe. “We willen onze kennis blijven delen en transparantie blijven bevorderen, zowel binnen onze organisatie als richting onze klanten en andere belanghebbenden.”