Alom geprezen Theaterstuk De Verleiders - Door de bank genomen - als openbaar gastcollege

Alom geprezen Theaterstuk De Verleiders - Door de bank

Het theaterstuk is overal uitverkocht, maar op vrijdag 17 april spelen De Verleiders  (met top acteurs Pierre Bokma, Victor Löw, Leopold Witte, George van Houts en Tom de Ket) tijdens een openbaar gastcollege voor de Erasmus Universiteit  een verkorte versie van het veelgeprezen bankiersstuk ‘Door de bank genomen’. Na afloop is er discussie met de zaal. Met een welkom door Pauline van der Meer Mohr, voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit.

‘Door de Bank Genomen’ gaat over de wereld van ons geld en het beheer ervan.  DSB, ING, ABN AMRO, Rabobank, SNS en andere roversnesten worden theatraal gefileerd. Het stuk is een achtbaan aan informatie, sketches en monologen: een gitzwarte komedie. De voorstelling  is al maanden een groot  succes en trekt langs uitverkochte zalen door het hele land en gaat nu ook naar Lowlands.

Openbaar gastcollege
Satire op z’n best’, stelde NRC Handelsblad. ‘Een must see voor iedere Nederlander’, kopte de Telegraaf. Speciaal voor de Erasmus Universiteit spelen De Verleiders tijdens een openbaar gastcollege nu een verkorte versie van Door de Bank genomen, net zoals ze eerder voor De Nederlandsche Bank en de Radboud Universiteit Nijmegen hebben gedaan. Na de voorstelling gaan de acteurs onder leiding van programmamaker Geert Maarse in discussie met de zaal, over de voorstelling, over de problemen, en over het succesvolle burgerinitiatief dat acteur George van Houts startte om de geldcreatie door private banken op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen.

De boodschap van De Verleiders blijft niet alleen in de theaters hangen. Onlangs waren zij te gast bij DWDD om te praten over een bijzonder politiek initiatief: Burgerinitiatief Ons Geld. Live in de uitzending werd de website www.burgerinitiatiefonsgeld.nu gelanceerd en tekende Jort Kelder als eerste voor dit initiatief. De doelstelling om minimaal 40.000 handtekeningen te krijgen is behaald, wat betekent dat het initiatief op de politieke agenda zal komen.

Foto en ontwerp: paulposse@hardromance.com digital art by M*g!c magicgroupmedia.com