Andreas Bayerl winnaar van de prestigieuze H. Paul Root Award voor baanbrekend onderzoek naar influencermarketing

Universitair docent Andreas Bayerl van Erasmus School of Economics is de H. Paul Root Award toegekend voor zijn paper "Revenue Generation Through Influencer Marketing", die in 2024 werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Marketing. De prijs wordt mede gesponsord door de American Marketing Association (AMA) en het Marketing Science Institute (MSI).

Volgens de selectiecommissie levert het wetenschappelijke artikel van Andreas Bayerl, dat hij samen schreef Maximilian Beichert (Bocconi Universiteit), Andreas Lanz (Universiteit van Basel) en Jacob Goldenberg (Reichman Universiteit), een significante bijdrage aan de ontwikkeling van marketing.

Meer dan likes en shares: een datagedreven case voor ROI-gerichte influencermarketing

Bayerl en zijn co-auteurs gebruiken een grootschalige, eigen dataset over influencergedreven verkopen op meerdere platforms, aangevuld met een reeks veldexperimenten, om de impact van influencermarketing op de omzet te evalueren. In tegenstelling tot eerder onderzoek dat zich primair richtte op engagementstatistieken, verlegt deze studie de nadruk naar daadwerkelijke verkoopresultaten. De auteurs stellen met name vast, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, dat kleinere influencers een aanzienlijk hoger rendement op investering (ROI) behalen uit directe verkoopcampagnes dan hun prominentere tegenhangers. De bevindingen hebben concrete implicaties, vooral gezien het feit dat de uitgaven aan influencermarketing naar verwachting in 2025 $ 39,33 miljard zullen bedragen.

Als zodanig toont het artikel een meetbare en substantiële invloed op de marketingpraktijk aan en kan het breed worden toegepast door professionals. Bovendien is het artikel geschreven op een heldere, boeiende manier die complexe ideeën toegankelijk maakt voor professionals. Er zijn al eerste aanwijzingen voor de brede impact van dit werk. In maart 2025 had het artikel al meer dan 32.000 downloads, 61 citaties op Google Scholar en 269 Mendeley-lezers gegenereerd. Het behoort ook tot de top 4% van de onderzoeksresultaten die door Altmetric worden bijgehouden. 

Over Andreas Bayerl

Andreas Bayerl is universitair docent in de capaciteitsgroep Bedrijfseconomie van Erasmus School of Economics. Hij promoveerde in Kwantitatieve Marketing aan de Universiteit van Mannheim. Zijn onderzoek verbindt digitaal gedrag, marketinganalyse en de impact ervan op de praktijk. Met publicaties in Journal of Marketing, HBR, MIT Sloan Management Review en Nature Human Behavior combineert Bayerls werk big data, tekstuele analyse en experimentele methoden om digitaal consumentengedrag te decoderen.

Universitair Docent
Meer informatie

Andreas Bayerl en zijn coauteurs ontvangen hun prijs tijdens de AMA Summer Academic Conference 2025, van 22 tot en met 24 augustus in Chicago. Een interessant Research in a Nutshell artikel kan je hier lezen, dat Bayerl schreef voor Backbone, het corporate magazine van Erasmus School of Economics. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen