Angst voor Amerikaanse recessie

In het economenpanel van BNR Nieuwsradio op 10 februari 2016 geven Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, Barbara Baarsma (Universiteit van Amsterdam) en Han de Jong (ABN AMRO) hun visie op de huidige staat van de (Amerikaanse) economie die wederom op een recessie lijkt af te stevenen.

'Ik begrijp heel veel dingen van de financiele markten op dit moment niet. Het was traditioneel altijd zo dat lage olieprijzen goed zijn voor de economie. Hetzelfde geldt voor lage rentes maar nu is het slecht omdat blijkbaar financiele instellingen in de problemen komen. Er zitten nog heel wat structurele zwaktes in de economie.' Hij voorziet dat stagnatie het grootste gevaar voor het herstel van de economie is. 'In de huidige economische conditie staan de rentes van de Centrale Banken nabij nul en deze rentes moeten zorgen voor het evenwicht tussen vraag en aanbod. Als de rente begrensd op nul is kan de rente niet genoeg dalen om evenwicht te brengen tussen vraag en aanbod.' Aldus Bas Jacobs.

Klik hier om het volledige fragment te beluisteren bij BNR Nieuwsradio, d.d. 10 februari 2016.