Anne-Mette Hermans verkent de maatschappelijke context van cosmetische ingrepen in Discourses of Perfection

De cosmetische chirurgie-industrie is booming; de International Society of Aesthetic Plastic Surgery (ISAPS) schat dat er in 2019 meer dan 11 miljoen chirurgische en meer dan 13 miljoen niet-chirurgische procedures zijn uitgevoerd. De manier waarop deze procedures op de markt worden gebracht - een Kendall of Kylie Jenner-pakket anyone? - is omstreden en verschillende landen hebben zelfs een verbod voorgesteld op het adverteren voor cosmetische ingrepen. 

In Discourses of Perfection verkent Anne-Mette Hermans, wetenschapper aan de Erasmus Universiteit, School of History, Culture and Communication, de maatschappelijke context waarin cosmetische ingrepen tot bloei zijn gekomen en richt ze zich op de manier waarop deze ingrepen sinds 2001 worden aangeprezen in Engeland. Bovendien trekt ze parallellen tussen de voorstelling van cosmetische ingrepen en 'andere' schoonheidsproducten en -diensten, wat de vraag doet rijzen of deze verfraaiingspraktijken en -producten op een continuüm thuishoren.  

Meer informatie op Discourses of Perfection

Meer informatie

Artikel Erasmus Magazine: https://www.erasmusmagazine.nl