Anne Opschoor wint JAE 2014 Dissertation Prize

Dr. Anne Opschoor heeft de 2014 Journal of Applied Econometrics Dissertation Prize gewonnen voor zijn artikel “Improving Density Forecasts and Value-at-Risk Estimates by Combining Densities”. Opschoor schreef dit samen met collega’s van het Tinbergen Instituut (TI), prof.dr. Dick van Dijk en dr. Michel van der Wel. Hij ontvangt een prijs van US 2.500, = voor deze award.

De recensenten prezen de zorgvuldige en strikte toepassing van econometrische technieken, de juiste interpretatie van de resultaten en de economische inhoud van het wetenschappelijke artikel.

Anne Opschoor (1987) is een TI -alumnus en momenteel universitair docent aan de VU Amsterdam. Hij begon in november 2009 als PhD-student aan het Tinbergen Instituut, begeleid door TI fellows Dick van Dijk en Michel van der Wel. In februari 2014 verdedigde hij met succes zijn proefschrift 'Het begrijpen van de Financiële Markt Volatiliteit' aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het Tinbergen Instituut is het gemeenschappelijke instituut voor economisch, econometrisch en financieel onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het instituut is opgericht in 1987 en vernoemd naar de Nederlandse econoom Jan Tinbergen.

In het Tinbergen Instituut zijn meer dan 200 economische wetenschappers van de drie deelnemende universiteiten verenigd. Daarnaast zijn zo'n 180 promovendi aan het instituut verbonden.