Annelien Bredenoord benoemd tot lid KNAW

Campus woudestein
Annelien Bredenoord

Prof.dr. Annelien Bredenoord (1979), hoogleraar ethiek van technologie en rector magnificus van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW).

Annelien Bredenoord is een internationale pionier op het gebied van de ethische beoordeling van nieuwe biomedische technologie. Met haar team heeft ze een interdisciplinaire methode ontwikkeld om biomedische innovaties op een verantwoorde manier in gezondheidszorg en samenleving te introduceren: ethisch parallelonderzoek. Bijzonder aan deze methode is dat de ethische evaluatie niet achteraf plaatsvindt, maar proactief, voor of tijdens de ontwikkeling van de technologie.

“Ik geloof heel erg in de maatschappelijke rol die een universiteit heeft. We hebben de wetenschap nodig om antwoorden te vinden op de complexe vragen van deze tijd, zoals klimaatverandering, polarisering, digitalisering, technologische innovatie, demografische ontwikkelingen en sociale ongelijkheid.”, aldus Annelien Bredenoord.

Bredenoord heeft niet alleen veelgeciteerde wetenschappelijke publicaties op haar naam staan, maar bracht ook internationaal beleidsadvies over genetische en voortplantingstechnologie uit. Ze is actief in de Nederlandse media over ethische dilemma’s.

Over KNAW

De leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt circa 600 leden en een lidmaatschap is voor het leven. De nieuwe Akademieleden, waaronder Annelien Bredenoord, worden op 12 september a.s. geïnstalleerd.