Ansgar Richter nieuwe decaan RSM

Het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft prof.dr. Ansgar Richter benoemd als de nieuwe decaan van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Hij is benoemd per 1 november 2019. Prof. dr. Richter is momenteel decaan van Surrey Business School van de University of Surrey in het Verenigd Koninkrijk. Hij volgt prof.dr. Steef van de Velde op, die de functie van decaan van RSM de afgelopen acht jaar heeft vervuld.

Het College van Bestuur heeft prof.dr. Richter gekozen als de nieuwe decaan van RSM vanwege zijn uitstekende onderzoekskwaliteiten en zijn uitgebreide ervaring op het gebied van internationaal business onderwijs en onderzoek. Het College heeft er alle vertrouwen in dat Richter de positie van RSM als toonaangevende business school in Europa en daarbuiten verder zal versterken.

Ansgar Richter is sinds oktober 2016 decaan van Surrey Business School. Vóór zijn benoeming in Surrey was hij hoofd van de Organisation and Management Group van de Management School van de Universiteit van Liverpool en hoofd van de afdeling Strategie, Organisatie & Leiderschap van EBS Business School in Wiesbaden, Duitsland.

Het profiel en de selectiecriteria voor de functie van decaan zijn vastgesteld in samenwerking met de Faculteitsraad van RSM, het RSM-managementteam en de medewerkers van RSM, met input afkomstig van vertegenwoordigers van de bredere universiteitsgemeenschap en alumni. De Faculteitsraad was betrokken bij de selectieprocedure en steunt de benoeming van Ansgar Richter.

“Ik ben erg blij dat ik tot decaan van RSM ben gekozen”, zegt prof.dr. Richter. “Ik kijk ernaar uit om voor dit voortreffelijke instituut aan de slag te gaan. Het is de missie van RSM om ‘a force for positive change’ te zijn in de wereld. Ik zal RSM met volle overgave helpen deze missie verder gestalte te geven.”

Missie RSM

Prof.dr. Richter volgt prof.dr. Steef van de Velde op. Het College van Bestuur is laatstgenoemde zeer dankbaar voor zijn leiderschap de afgelopen acht jaar. Onder leiding van Van de Velde heeft RSM de Sustainable Development Goals van de VN overgenomen, met de missie van RSM als ‘a force for positive change’. Dit sluit nauw aan bij de nieuwe strategie van Erasmus Universiteit, die is gericht op het creëren van een positieve maatschappelijke impact.

Prof.dr. Van de Veldes termijn als decaan eindigt op 1 september 2019. In de tussenliggende periode tot 1 november 2019 zal de leiding van RSM worden waargenomen door prof.dr. Dirk van Dierendonck.

'Ik kijk ernaar uit om voor dit voortreffelijke instituut aan de slag te gaan'

Prof.dr. Ansgar Richter, nieuwe decaan RSM

Over Ansgar Richter

Ansgar Richter (Duitsland, 1969) studeerde filosofie en economie in Frankfurt en Bochum (Duitsland) waarna hij zijn studie voortzette op de London School of Economics (LSE), waar hij een MSc in industriële betrekkingen en personeelsbeheer en een PhD in management behaalde. Na zijn studie werkte hij ruim drie jaar als management consultant bij McKinsey & Company, waar hij internationale cliënten adviseerde op het gebied van strategie en organisatie, voordat hij ging werken op EBS Business School, Liverpool Management School en Surrey Business School.

Op diverse momenten tijdens zijn academische loopbaan was Ansgar Richter ‘visiting scholar’ in Berkeley, Stanford en INSEAD. Hij heeft ook gedoceerd aan een aantal belangrijke instituten in verschillende landen. Daarnaast heeft hij een breed scala aan executive onderwijsprogramma's geleverd aan bedrijven in de automobiel- en infrasector, de chemische en farmaceutische sector en de zakelijke dienstverlening.

De onderzoeksinteresses van professor Richter liggen op het snijvlak van strategie, organisatie en bestuur: dynamische capaciteiten, organisatorische vormgeving, stimuli, eigenaarschap en rechtvaardigheid in organisaties en de strategie en structuur van dienstverlenende organisaties.

Hij heeft uitgebreid gepubliceerd in tijdschriften, waaronder Strategic Management Journal, Journal of Management, Journal of Management Studies, Leadership Quarterly en talrijke andere. Vijf van zijn artikelen zijn opgenomen in de Academy of Management Best Paper Proceedings. Hij is lid van de redactieraad van Journal of Management, Long-Range Planning en International Journal of Human Resource Management, en fungeert regelmatig als recensent voor diverse andere tijdschriften. Ook heeft hij de rol vervuld van voorzitter van de Management Consulting Division van de Academy of Management. Verder werkt hij nauw samen met accreditatie-instanties.

Ansgar Richter en zijn vrouw Dorothee hebben drie kinderen. Ze houden allemaal van klassieke muziek, lezen en tijd doorbrengen met vrienden en familie. Meer informatie over Ansgar Richter vindt u hier.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, +31 10 4081216 or press@eur.nl