April: Maand van de Filosofie

April is traditiegetrouw de maand van de Filosofie. Net als in voorgaande edities zijn de filosofen van de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit ook nu weer actief. Het thema van de Maand van de Filosofie 2018 is Verbeelding aan de macht.

1968 was een revolutionair jaar waarin wereldwijd conservatieve systemen en traditionele maatschappelijke verhoudingen werden aangevochten. Vijftig jaar na dato maken we de balans op tijdens de Maand van de Filosofie. Wat is er overgebleven van het jaren ’60 idealisme waarin verbeelding in de strijd werd geworpen tegen autoriteiten?

Rotterdamse Filosofen
30 maart - Tijdens de Amsterdamse Nacht van de Filosofie zingt EUR-filosofe Marli Huijer samen met Frank Meester een strijdlied tegen de inperking van de seksuele verbeelding. Tina Rahimy vertelt over verbeeldingskracht bij het integreren.

31 maart - Op de Rotterdamse Nacht van de Filosofie zijn in Arminius een keur aan lezingen, debatten en theater. EUR-filosoof Awee Prins spreekt deze avond over ons broze leven. Vraagt u zich wel eens af hoe het zou zijn om Socrates, Simone de Beauvoir, Freud, Descartes of Nietzsche te ontmoeten? Onze studenten Wijsbegeerte verbeelden hun favoriete filosoof en gaan in gesprek met het publiek. Ontdek met Socrates dat u eigenlijk niet zoveel weet, discussieer over uw driften met Freud, vind uit hoe vrouwen worden ‘gemaakt’ met Simone de Beauvoir, maak een keuze tussen lichaam en geest met Descartes en bestorm de hemel met Nietzsche.

Voor meer informatie en het volledige programma van deze avond, zie de website van de Rotterdamse Nacht van de Filosofie.

7 april - Tijdens de Nacht van de Filosofie in Nijmegen wordt de Socrateswisselbeker uitgereikt. De Socrateswisselbeker wordt ieder jaar uitgereikt aan de auteur van het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek dat in het voorgaande jaar – in dit geval dus 2017 – verscheen. EUR-filosofe Marli Huijer staat met haar boek Leven de publieksfilosofie! op de longlist. Daarnaast zal EUR-filosoof Han van Ruler toelichting geven over het initiatief en de bijbehoorde website 'The Young Philosophers’ van Radboud Reflects.

14 april - Uitreiking Hypatia-prijs voor het beste, meest prikkelende en actuele filosofieboek uit 2016 en 2017 geschreven door een vrouw. EUR-filosofe Marli Huijer is maar liefst met twee keer genomineerd voor deze prijs met haar boeken Achterblijven en Leven de publieksfilosofie.

8 april - Lezing ‘De tragische dimensie van sloop’ studente Wijsbegeerte Esther Didden. Als een woningcorporatie of gemeente besluit woningen te slopen, leggen de meeste bewoners zich daar redelijk snel bij neer. Filosoof Esther Didden is juist geïnteresseerd in de enkeling die zich er niet bij neer kan leggen. Om met Nietzsche te spreken is voor hen de aangekondigde sloop van hun woning een last die ze niet kunnen dragen maar evenmin kunnen afwerpen.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl