Artikel van Niels Rietveld verschenen in Nature Neuroscience

Niels Rietveld, als universitair docent verbonden aan de capaciteitsgroep Toegepast Economie van Erasmus School of Economics, is een van de co-auteurs van een wetenschappelijk artikel dat recentelijk is verschenen in Nature Neuroscience.

Het artikel in Nature Neuroscience beschrijft het verband tussen creativiteit en het genetische risico op schizofrenie en bipolaire stoornissen. Grote denkers uit het verleden, van Aristoteles tot Shakespeare, merkten al op dat creatieve genialiteit en waanzin zich laten kenmerken door dezelfde ontketening van gedachten en emoties. Dit wordt ondersteund door epidemiologische studies die een overlap aantonen tussen psychiatrische stoornissen en creativiteit. Deze studie toont aan dat creativiteit kan worden geassocieerd met een hoger genetisch risico op schizofrenie en bipolaire stoornissen en dat creativiteit en psychose deels dezelfde biologische routes volgen.

Deze publicatie laat de succesvolle samenwerking zien tussen Erasmus MC en Erasmus School of Economics in het Erasmus Universiteit Rotterdam Instituut voor Behavior and Biology (EURIBEB). Het onderzoek van EURIBEB richt zich op inzichten uit de biologie (bijvoorbeeld genetica, hormonen, neurotransmitters, hersenscans), de sociale wetenschappen (bijvoorbeeld economie, psychologie) en epidemiologie (bijvoorbeeld mentale en cardiovasculaire gezondheid) om klassieke onderzoeksvragen uit de economie te behandelen. Het instituut werkt nauw samen met de Social Science Genetic Association Consortium (SSGAC) en het CHARGE consortium voor genetische epidemiologie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communication officer aan Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.