Balkenende: ‘Toezicht corporaties had beter gekund’

De afgelopen weken ondervroeg de parlementaire enquêtecommissie Woningcorporaties tientallen personen over misstanden in de sector. Géén van de ondervraagden nam verantwoordelijkheid voor de zaken die niet goed zijn gegaan, zoals de derivaten-affaire bij Vestia of de aankoop van het schip De Rotterdam. Prof.dr. Jan Peter Balkenende, partner bij EY en hoogleraar Governance Institutions & Internationalisation aan Erasmus School of Economics, gaf een interview over dit onderwerp d.d. 15 juli 2014 bij BNR Nieuwsradio.

‘Ik ben voorstander van een grote verantwoordelijkheid voor corporaties op het gebied van de kwaliteit van leven, veiligheid en cohesie in de buurt. Maar ik vraag me af of de beleggingen en de ontstane beloningsstructuren wel de goede weg zijn geweest. Je moet dus goed kijken wat er fout is gegaan, maar er zijn genoeg corporaties waar het wel goed gaat, dat mag ook wel eens worden gezegd.’ Aldus Balkenende.

Klik hier om het volledige interview te beluisteren bij BNR Nieuwsradio, 15 juli 2014.