Banken willen investeringsbeleid aanpassen

Banken willen beter weten hoe vervuilend bedrijven precies zijn, zodat ze daar hun investeringsbeleid op kunnen aanpassen. Die oproep doen de 11 Nederlandse banken in een gezamenlijk klimaatstatement.

Nu hoeven bedrijven niet te rapporteren hoeveel CO2 ze precies uitstoten. En dat is voor banken soms lastig, zeggen ze. Omdat ze dan zelf onderzoek moeten doen naar de duurzaamheid van hun investeringen. De banken willen voortaan meer informatie van de bedrijven over hoe groen ze werkelijk zijn.

De oproep van de banken is een goede eerste stap maar gaat nog lang niet ver genoeg, zegt Karen Maas, universitair docent aan Erasmus School of Economics en wetenschappelijk directeur van de postacademische MVO-opleidingen van ESAA (Erasmus School for Accounting & Assurance). ‘De banken willen weten hoe duurzaam bedrijven zijn, maar sluiten collectief nog geen investeringen uit. Pas als investeerders dat doen zal het een echte stap in de goede richting zijn.’ Aldus Maas.

Klik hier om het volledige fragment te bekijken in het NOS journaal, d.d. 3 november 2015.

Klik hier om het volledige fragment (vanaf 44:48 min) te beluisteren bij NPO Radio 1, d.d. 3 november 2015.