Bas Jacobs gaat in op de vraag of we wel of niet moeten bezuinigen in Nederland

Bas Jacobs gaat in op de vraag of we wel of niet moeten

Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan de Erasmus School of Economics, gaat - voor een artikel van de Telegraaf - in debat met Lex Hoogduin, hoogleraar economie, over de vraag of we wel of niet moeten bezuinigen in Nederland. Jacobs verwijt Hoogduin "een cynische kijk op politiek", andersom vindt Hoogduin zijn collega 'naïef'.

Bas Jacobs trapt af: "Het belangrijkste argument om vooral niet te bezuinigen is dat de bedrijven, gezinnen en banken in Nederland een hoop schulden hebben. Die schulden proberen ze te verkleinen. Maar als de overheid met bezuinigingspakket na bezuinigingspakket komt, wordt dat juist moeilijker". Zo redeneert Jacobs: "Je ziet ook dat het de overheid niet lukt om het begrotingstekort terug te dringen, want de economie gaat door die bezuinigingen veel slechter draaien. De overheid moet daar dus mee wachten totdat de economie weer hersteld is. Er is absoluut geen noodzaak om nu keihard op de rem te gaan staan."

• Klik hier voor het artikel in de Telegraaf d.d. zaterdag 7 september 2013.
  • Klik hier voor beeldmateriaal van dit debat op de website van de Telegraaf.