Bas Jacobs over de groei van de ongelijkheid van inkomens

Een ruime meerderheid van de Nederlandse economen, bijna 60%, vindt de groei van de inkomensongelijkheid in Nederland een verontrustende ontwikkeling. Dat blijkt uit een enquête onder ruim veertig economen. Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan de Erasmus School of Economics, geeft in Het Financieele Dagblad van 3 maart 2014 zijn reactie op de enquête.

‘Wat is “verontrustend”?’, vraagt Jacobs zich af, terwijl hij zijn vraagtekens plaatst bij de uitkomsten van de enquête. Er lijkt dan ook een politiek waardeoordeel te worden gevraagd waar economen niet over gaan. Economen gaan over de vragen: wat de doelmatigste herverdelingsinstituties zijn, niet over de politieke vraagstukken.

Klik hieronder voor het volledige artikel in Het Financieele Dagblad, 3 maart 2014.