Bas Jacobs: 'Overheidsmaatregelen tegen crisis werken averechts'

Bas Jacobs: 'Overheidsmaatregelen tegen crisis werken

De doelstelling om het begrotingstekort weer in de buurt van de Europese 3-procentsnorm te brengen staat boven aan de prioriteitenlijst van het kabinet. Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën aan Erasmus School of Economics, praat over deze -en meer- overheidsmaatregelen in een uitgebreid interview in het magazine Maarten!, in The Wall Street Journal en in de talkshow Knevel en van den Brink van de EO op Nederland 1, d.d. vrijdag 19 juli.

'Rutte snapt niets van de economische situatie waarin Nederland zit', zo claimt Jacobs in Maarten!. In The Wall Street Journal wordt gevraagd om zijn reactie, Jacobs: 'We have run into the paradox of thrift. Not all sectors of the economy can start saving without triggering a collapse in aggregate demand'. Bij Knevel en van den Brink legt hij uit: 'De Nederlandse economie zit in een balansrecessie. De overheid moet pas op de plaats houden zodat de private sector kan ontschulden en zelfs gas bijgeven om dat proces te versnellen'.

Klik hier voor het gehele artikel in Maarten!

Klik hier voor het gehele artikel in The Wall Street Journal

Klik hier voor het gehele uitzending van Knevel en van den Brink