Bas Karreman over Chinese overnames

China investeert flink in strategische sectoren in het buitenland. Ook in Nederland. Moeten we ons zorgen maken over het wegzuigen van onze kennis naar het machtige land van de draak? Bas Karreman, universitair docent Organisatie en Strategie aan Erasmus School of Economics, reageert hierop in Forum, het huisblad van VNO-NCW, op donderdag 15 augustus 2013.

Nederland onderscheidt zich met een relatief open en positieve houding ten opzichte van andere westerse landen, stelt Karreman. 'China maakt daar graag gebruik van. Het huidige vijfjarenplan, dat tot en met 2015 loopt, staat in het teken van een versnelde invoering van het go global-beleid. Dat staat voor het investeren in strategisch belangrijke sectoren in het buitenland, zoals energie, grondstoffen, transport en hightech.' Geld is daarbij het probleem niet. Azië heeft 60 procent van de buitenlandse valutareserves in handen, waarvan China 40 procent voor zijn rekeningen neemt.

Klik hier voor het volledige artikel.