‘Beantwoord de vragen die ertoe doen’

We moeten de vragen die ertoe doen beantwoorden, een verschil maken en talent koesteren. Dat zei prof.dr. Rutger Engels in zijn eerste rede als rector magnificus van de Erasmus Universiteit Rotterdam tijdens de rectoraatsoverdracht op vrijdag 15 juni 2018.

Rutger Engels kreeg tijdens de academische ceremonie de keten omgehangen van scheidend rector magnificus prof.dr. Huibert Pols.

In zijn eerste speech benadrukte Engels dat universiteiten maatschappelijk relevant en verantwoordelijk moeten zijn. Dat betekent onder meer het uitdagen van studenten om hen te laten begrijpen wat de problemen zijn waarvoor oplossingen moeten komen. Rotterdam is daarbij een inspiratiebron: “Dit is wat we van deze stad kunnen leren: grenzeloze nieuwsgierigheid, de wil om te veranderen, om onszelf altijd te verbeteren. Om de vragen die ertoe doen te beantwoorden, om een verschil te maken, om talent te koesteren. Ik wil de rector zijn die dat mogelijk maakt.” Ook bedankte hij de academische gemeenschap voor het hartelijke welkom dat hem ten deel was gevallen.

‘Making the Most of Talent’ was het thema van de rectoraatsoverdracht. Als het aan de nieuwe rector ligt begint het koesteren van dat talent al vóór de universiteit. “We moeten contact maken met middelbare scholieren, en zelfs met leerlingen van basisscholen, om ze enthousiast te maken voor wetenschap. Het Wetenschapsknooppunt is een heel goed begin.”

Ook de twee gastsprekers, prof.dr. Liesbeth van Rossum (Erasmus MC, Centrum Gezond Gewicht) en dr. Payal Arora (universitair hoofddocent Department of Media & Communication), gingen elk op hun eigen manier in op het thema ‘talent’.

Boerderij

Scheidend rector magnificus Huibert Pols keek in zijn toespraak terug op zijn carrière. Hij stipte daarbij het nemen van verantwoordelijkheid aan en het belang van samenwerking. “We hebben daadwerkelijk stappen gezet om toenadering te zoeken”, aldus Pols. Hij pleitte ook voor ‘scharrelruimte’ om ‘geest en materie, probleem en oplossing, theorie en praktijk’ samen te brengen. “Ruimte om onze creativiteit de vrije loop te laten, om onze verbeeldingskracht vrij spel te geven. (..) Dit is essentieel voor een academisch klimaat en voor academisch succes. Daarom stel ik voor onze campus om te toveren in een boerderij voor scharrelacademici. Een plek waar je heen kan gaan om op je eigen tempo te groeien.”

Pols kreeg van collegevoorzitter Kristel Baele de Ad Fontes, de penning die wordt toegekend aan personen die zich voor de universiteit bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt. Daarnaast kreeg hij een cheque van 28.946 euro voor het Huibert Pols Talent Fund. Baele noemde Pols in haar speech ‘een uitzonderlijk goede rector en een buitengewoon prettige collega’.

Bekijk hier de film die over Huib Pols is gemaakt, met oa burgemeester Aboutaleb, rector magnificus Carel Stolker (Universiteit Leiden) en zijn twee zoons over de scheidend rector. En bekijk hier een korte introductiefilm met nieuwe rector Rutger Engels.

Voor meer alle toespraken en foto’s: www.eur.nl/rectoraatsoverdracht

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl