Beleggers vrezen voor een nieuwe corona-uitbraak

Erasmus School of Economics

Beleggers vrezen voor een nieuwe corona-uitbraak en dat is duidelijk merkbaar op de beurzen. De focus ligt net zo zeer op een tweede golf besmettingen als de ontwikkeling van een medicijn. Mary Pieterse-Bloem, Professor of Financial Markets at Erasmus School of Economics and Global Head Fixed income at ABN AMRO, praat mee over het onderwerp in het BNR Beleggerspanel.

Een tweede golf

Is het goede sentiment weer verdwenen? Pieterse-Bloem denkt van niet. De impact van een tweede golf besmettingen moet niet onderschat worden, maar het gaat niet nogmaals zo zijn als afgelopen maart. Er is sprake van een golfbeweging op de markt, waarbij de tweede golf altijd minder impact lijkt te hebben. Mary Pieterse-Bloem wijst er verder op dat er meer speelt dan alleen de angst voor een nieuwe ronde besmettingen. Aan de ene kant de sombere toon die de Centrale Bank van de Verenigde Staten, de Federal Reserve (FED), aansloeg met aan de andere kant de massa protesten die plaatsvinden tegen racisme. Daarnaast liep de markt in mei een aantal weken ontzettend op, veel te hard ten opzichte van de economisch aangerichte schade. Een ongelofelijk ongelukkige samenloop van omstandigheden, stelt Pieterse-Bloem.

Opkopen individuele obligaties

Een van de voorspellingen van de FED is dat de rente tot 2022 op 0 procent blijft. Corné van Zeijl, werkzaam bij ACTIAM, vergelijkt aandelenbeleggers in zijn column met verwende kinderen. Na het uitpakken van een cadeau kijken ze alweer naar het volgende. De boodschap van de FED was duidelijk, er is niet meer. Mary Pieterse-Bloem stelt echter dat er wel degelijk meer is. Dit bleek uit de aankondiging van de FED om individuele obligaties op te gaan kopen. Het programma om bedrijfsobligaties op de kopen was er al, maar dat gebeurde voornamelijk via ETF. Het opkopen van individuele obligaties geeft meer ruimte om de aankopen te doen die ze willen, zegt Pieterse-Bloem. Of dit echt het laatste inzetbare instrument is betwijfelt ze, waarbij gewezen wordt naar Japan die de omvang van het leningenpakket uitbreide  naar 1 biljoen terwijl de rente constant bleef. Het blijkt dat er toch telkens weer meer gedaan kan worden, stelt Pieterse-Bloem.

Creatieve destructie

De coronacrisis is ook een moment om sommige bedrijven kapot te laten gaan. Niet ieder bedrijf kan gered worden en met het kopen van individuele obligaties kunnen hier gerichtere keuzes in worden gemaakt. Dit proces van creatieve destructie is gezond en sommige bedrijven zijn al ten onder gegaan, stelt Mary Pieterse-Bloem. Ook de markt zelf heeft een selectieve sturende werking. De aandelen in de informatietechnologie- en de gezondheidzorg sector werden door de markt omhoog gedreven. Dit zijn sectoren die geprofiteerd hebben van de coronacrisis en daar ook voor beloond worden. Aan de andere kant zijn er sectoren als transport en de vastgoedsector die het op het moment heel erg zwaar hebben, concludeert Pieterse-Bloem.

Luister hier naar de hele aflevering van het BNR Beleggerspanel, 16 juni 2020.