Beleggerspanel over klimaatstress en de eurokoers

BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In een uitzending van het Beleggerspanel van BNR Nieuwsradio spreekt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, over de koers van de euro en de eerste klimaatstresstest ooit die de ECB heeft uitgevoerd.

De euro en de dollar zijn recentelijk voor het eerst in 20 jaar evenveel waard geweest. Vanuit een beleggersperspectief is, zoals Pieterse-Bloem uitlegt, het gevolg afhankelijk van de plek waar en hoe iemand belegt. Indien iemand belegt in euro’s verandert er niets, aangezien de waarde van investeringen wordt uitgedrukt in euro’s en daar nominaal niets aan verandert. Indirect is het afhankelijk van de vraag of je portefeuille is blootgesteld aan exportgevoelige bedrijven.

Dilemma voor de ECB

De Europese Centrale Bank moet nu een lastige afweging gaan maken: wil het het renteverschil tussen de euro en de dollar sneller verkleinen, dan betekent dit dat dit kan leiden tot een recessie. Op basis van meerdere factoren, zoals de inflatie en euro-dollarkoers, moet de ECB deze afweging maken. De ECB kijkt tevens naar het rentebeleid van de Fed, aangezien de Fed altijd voorloopt qua kalender.

Klimaatstresstest

De ECB heeft voor het eerst een stresstest gedaan waarin gekeken is naar de gevoeligheden van banken voor klimaatgerelateerde calamiteiten. Volgens Pieterse-Bloem hebben de banken te weinig data om mee te werken. Zo is weinig bekend van de voetafdruk van vele bedrijven. Er zijn twee soorten risico’s, legt Pieterse-Bloem uit: transitierisico’s en het fysieke risico. Het transitierisico houdt onder andere in wat de kosten van de uitstoot van broeikasgassen zijn, het fysieke risico ziet bijvoorbeeld op het risico van een gebouw dat in een gebied staat met een overstromingsgevaar. Pieterse-Bloem spreekt de hoop uit dat de ECB een sterk pleidooi houdt in Brussel om ervoor te zorgen dat bedrijven deze informatie op een juiste manier gaan verzamelen en aan kunnen leveren.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 12 juli 2022, hier beluisteren.