Betalen voor organen?

Euros for your organs?!

Betalen voor organen of bloed is een behoorlijk radicaal idee. Bijna alle landen in de wereld verbieden het, maar de Amerikaanse econoom Mario Macis stelt dat er juist geen taboe op zou moeten rusten. Op donderdag 14 februari is hij een van de sprekers tijdens het Economencafé Euros for your organs?!’ van economenvereniging KVS, Arminius en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Zijn economische prikkels voor lichaamsdelen de oplossing voor de duizenden patiënten die wachten op een orgaan of bloed waarmee hun leven kan worden gered? Waarom zou iemand zijn organen of bloed willen verkopen? En hoe effectief kan dit zijn? Het zijn enkele van de thema’s die langs komen in het Economencafé Euros for your organs?!’ donderdag 14 februari in congres- en debatcentrum Arminius. Een avond over de voor- en nadelen van dit radicale idee, waarmee mogelijk het leven van duizenden patiënten kan worden gered.

Veel mensen vinden het moeilijk om na te denken over betalen voor organen. Maar kan het op lange termijn een goede oplossing zijn? Zijn mensen nog steeds altruïstisch als ze geld krijgen voor hun kostbaarste eigendommen? En tenslotte: zijn er goede redenen om een en ander (niet) in de Nederlandse wet op te nemen?

Doorbreken van taboe

De Amerikaanse econoom Mario Macis (Johns Hopkins University, Baltimore) stelt namelijk dat er geen taboe zou moeten rusten op betalen voor organen of bloed voor transplantatiedoeleinden. In plaats daarvan zouden we op basis van gedegen wetenschappelijk bewijs moeten debatteren over de voors en tegens, de doeltreffendheid en de morele aspecten van vergoedingen aan orgaan- en bloeddonoren.

Macis geeft in Rotterdam een lezing op basis van het onderzoek dat hij de afgelopen tien jaar op dit terrein heeft gedaan en dat onder andere in Science en de American Economic Review werd gepubliceerd. De lezing van Macis wordt gevolgd door een debat met Eline Bunnik, medisch-ethica Erasmus MC, en Denise De Ridder, hoogleraar Psychologie aan Universiteit Utrecht.

De moderatie is in handen van Robert Dur, hoogleraar Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorzitter van de KVS. Dit Economencafé wordt georganiseerd door KVS, Arminius en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Kaarten via deze link.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl