Bijdragen vanuit ministerie voor wetenschapscommunicatie

Veelkleurig logo van het KNAW-project 'Gewaardeerd!'

Maar liefst acht teams van wetenschappers aan Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) worden 'Gewaardeerd' voor hun structurele inzet voor wetenschapscommunicatie. Dat maakt de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) vandaag bekend. De teams krijgen elk € 10.000 uit het fonds 'Gewaardeerd!', dat is ingesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De volgende EUR-projecten krijgen een bijdrage uit het fonds:

• Diewertje Houtman (Erasmus MC): 'De DNA-dialoog; in gesprek met Nederlanders over het aanpassen van embryo-DNA'.
  • Marion Koopmans (Erasmus MC): 'OHPACT - Predicting Arboviruses Climate Tipping point'International Institute of Social Studies:
  • Thea Hilhorst (International Institute of Social Studies): 'Transformative science communication'
  • Jacco van Sterkenburg (Erasmus School of History, Culture and Communications): 'Science Communication'
  • Stefano Puntoni (Rotterdam School of Management): 'Marketing Management'
  • Dirk Schoenmaker (Rotterdam School of Management): 'Sustainable Finance'
  • Loes Keijsers (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences): 'Pedagogische wetenschap en praktijk: wederzijdse versterking door brede en doelgroepgerichte wetenschapscommunicatie'
  • Willem Schinkel (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences): 'Erasmus Institute for Public Knowledge'

“De inzendingen voor Gewaardeerd! maken voor het eerst concreet hoeveel er al door onderzoekers wordt gerealiseerd op het gebied van wetenschapscommunicatie en public engagement.” aldus de voorzitter van de beoordelingscommissie, KNAW-lid Peter-Paul Verbeek (Universiteit Twente). “Deze opbrengst impliceert dat de totale inzet nog vele malen groter is, aangezien per faculteit maar een of twee groepen voorgedragen konden worden en daarnaast een groot aantal wetenschappers individueel met wetenschapscommunicatie aan de slag gaat.

Over het fonds

Gewaardeerd! is bedoeld voor lopende wetenschapscommunicatieprojecten uitgevoerd door een groep wetenschappers. Er zijn 96 aanvragen ingediend, afkomstig van 62 faculteiten vanuit alle universiteiten in Nederland. Hiervan zijn er 91 gehonoreerd. Elk team ontvangt € 10.000. Op de website van de KNAW is een overzicht te vinden van alle toekenningen. Het fonds Gewaardeerd! past in de nieuwe wijze van erkennen en waarderen van wetenschappers, die recent is ingezet binnen het Nederlandse kennisveld. Het fonds is ingesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en wordt uitgevoerd door de KNAW.