Bittere pil voor horecaondernemers

Volle terrassen Witte de Withstraat
Iris van den Broek

De overheid heeft snel noodsteunpakketten beloofd, onder andere aan horecaondernemers, om te zorgen dat zij de crisis konden overleven. Leidden deze pakketten tot meer of juist tot minder gelijkheid? Dat onderzoekt René Bakker met zijn team.

Wat onderzoeken jullie precies?

“We kijken we hoe de coronacrisis door verschillende groepen ondernemers en bedrijven verschillend wordt ervaren. We kijken om te beginnen naar horecabedrijven. Er zijn noodpakketten geweest voor (horeca)ondernemers, om in aanmerking te komen moest je aan bepaalde criteria voldoen. Er zijn ondernemers die niet in aanmerking kwamen en ondernemers die wel in aanmerking kwamen – maar van de laatste groep heeft niét iedereen de steun ook daadwerkelijk gekregen of aangevraagd. Onze hypothese is dat ondernemers met een immigratie achtergrond meer last hadden van deze crisis, omdat zij minder noodsteun hebben aangevraagd of gekregen.

Horeca is een interessante sector, omdat deze lang gesloten is geweest, er is veel steun aangevraagd. En we hebben in Nederland veel immigranten horecaondernemers.”

En, klopt de hypothese?

“We kunnen dat nog niet zeggen, we zijn nog bezig met de data-analyse. Als het waar is dat deze groep minder noodsteun heeft gekregen, is het vervolgens interessant om te kijken waarom. Vroegen ze het minder aan? Of later? We weten uit de literatuur dat je het als immigrant ondernemer sowieso wat moeilijker hebt dan als ondernemer zonder immigratie achtergrond. Dus we willen kijken of de noodsteun wel heeft geleid tot een inclusieve uitkomst zoals de bedoeling ervan was.”

Waarom is dat belangrijk?

“We hebben de Toeslagenaffaire nog vers in het geheugen. Het doel van de noodsteun was dat iedereen gelijke kansen zou krijgen. Stel dat bepaalde groepen minder gebruik hebben gemaakt van de noodsteun, en daardoor ook nog achterstand oplopen tegenover concurrenten die wel gebruik hebben gemaakt ervan, zou de noodsteun ongewenst verschillen groter maken in plaats van kleiner.”

Portretfoto Dr. René Bakker

“Met het oog op een eventuele volgende crisis willen we een gelijk landschap creëren, waar iedereen evenveel kan profiteren van maatregelen, waar iedereen gelijke kansen krijgt”

René Bakker

Kijken jullie ook naar hoe horecabedrijven straks uit de crisis komen?

“Ja, maar die data moeten we zo’n beetje in realtime bemachtigen en analyseren. Een andere discussie die speelt, is of de noodsteun geen zombiebedrijven heeft gecreëerd: bedrijven die nu overeind blijven maar omvallen als de steun stopt. Om hierover iets te kunnen zeggen, moeten we verder zijn in de tijd.”

Maakt u zich zorgen om horecabedrijven?

“In historisch perspectief gezien is deze situatie ongekend. Vaak hangt performance samen met hoe een bedrijf functioneert. Nu zijn bedrijven totaal onafhankelijk van welke slimme of unieke dingen ze bedenken; ze mogen gewoon niet open. In economische zin is deze situatie voor horecaondernemers een enorm bittere pil. De vraag is in hoeverre bedrijven het verlies in omzet nog kunnen inhalen. Ik kan me niet voorstellen dat er niét bedrijven omvallen.

Wel heeft Nederland in vergelijking met andere landen vlot en ruimhartig noodsteun opgezet. Waar wij als economen goed naar moeten kijken, is hoe doelmatig die pakketten zijn geweest, en of er geen mensen of groepen buiten de boot zijn gevallen. De Nederlandse economie draait vooral op kleine bedrijven. Met het oog op een eventuele volgende crisis – of het nu een pandemie is of een economische crisis – willen we het liefst een gelijk landschap, waar iedereen evenveel kan profiteren van maatregelen, waar iedereen gelijke kansen krijgt.”

Universitair Hoofddocent

Erasmus Universiteit Rotterdam is trots op de impact die onderzoekers hebben in coronatijd. Lees meer over ons coronagerelateerde onderzoek.