Black Lives Matter Film Tips

Over de hele wereld wordt gedemonstreerd tegen iets wat lijkt te zijn gestart met de dood van George Floyd, maar wat al decennia aan de gang is. Daarom geven we je deze vrijdag graag een aantal kijktips die je als kijker kunt gebruiken als startpunt voor debat in de strijd tegen racisme, ongelijkheid en onrechtvaardigheid.

The Hate u Give

Starr, een zestienjarig Amerikaans meisje uit een arme, zwarte wijk dat naar een rijke, witte middelbare privéschool gaat, is erbij als een politieagent haar ongewapende jeugdvriend Khalil doodschiet. Een flinke lijst bezwaren blijkt haar rol als actieve getuige in de weg te staan. In deze highschoolmovie met Black Lives Matter-thema word je bijgepraat over zwart/wit-denken en culturele toeëigening. Hoofdrolspeelster Stenberg toont zich een natuurtalent in een onderhoudend, moralistisch young adult drama.

Te zien via Pathé Thuis

Selma

Indrukwekkende eerste grote speelfilm over het leven van Martin Luther King. Centraal staat de monumentale protestmars van Selma naar Montgomery in 1965, die president Lyndon B. Johnson ertoe dwong via de Voting Rights Act een einde te maken aan de ongelijkheid in stemrecht voor Afro-Amerikaanse kiezers. De Britse acteur David Oyelowo is fantastisch in de hoofdrol: met zijn subtiele spel maakt hij van King een twijfelend mens van vlees en bloed, die de mythe ver overstijgt. Oyelowo en regisseuse Ava DuVernay werden in 2015, heel beklagenswaardig, volkomen genegeerd bij de Oscarnominaties.

Te zien op BBC 2: vrijdag 19 op zaterdag 20 juni, 00.20u.

Do the Right Thing

Het was de film die Barack en Michelle Obama zagen tijdens hun allereerste afspraakje: Do the Right Thing’ (1989). Deze klassieker van Spike Lee laat op een snikhete dag de raciale spanningen zien tussen Italian – & African American inwoners in Brooklyn. De film is (helaas) nog steeds actueel te noemen voor het huidige Amerika.
Te zien in KINO en LantarenVenster

I Am Not Your Negro

Gebaseerd op het werk van James Baldwin, die over de geschiedenis van zwarte Amerikanen vertelt aan de hand van gebeurtenissen zoals de moorden op Malcolm X en Martin Luther King. Regisseur Raoul Peck verzamelde daar een grote hoeveelheid archiefmateriaal omheen. Terwijl Baldwin in tv-optredens te zien is en voorleest uit eigen brieven en boeken, ontvouwt zich een beeld van hoe zwarten al decennialang worden onderdrukt.

Te zien via VPRO2Doc.

Wit is ook een kleur

In de Nederlandse documentaire Wit is ook een kleur gaat documentairemaakster Sunny Bergman op onderzoek uit waarom witte mensen zich verongelijkt voelen of zelfs boos worden als het over racisme en witte privileges gaat. De documentaire stelt de vraag wat de blik kleurt van witte hoger opgeleiden, ofwel de 'elite'. Slagen zij erin om hun kinderen 'kleurenblind' op te voeden?

Te zien via VPRO2Doc.

13th

In deze diepzinnige documentaire analyseren wetenschappers, activisten en politici de criminalisering van Afro-Amerikanen en de bomvolle Amerikaanse gevangenissen, waar sinds de afschaffing van het 13 amendement (slavernij) racisme diepgeworteld blijkt te zitten in het systeem.

Te zien via Netflix.

Get Out

Sensationeel regiedebuut van acteur/komiek Jordan Peele is niet alleen een bloedstollende horrorfilm, maar ook actueel en sociaal relevant. Over de zwarte jongeman Chris (Daniel Kaluuya), die gaat kennismaken met de ouders van zijn witte vriendin Rose. Die ouders lijken op het eerste gezicht prettig liberaal en vrijzinnig, maar al snel merkt Chris - bijvoorbeeld aan het vreemde gedrag van de tuinman en de huishoudster - dat bij Rose thuis niet alles is wat het lijkt. Komische horror die moeiteloos allerlei onderwerpen aansnijdt rond discriminatie en racisme.

Te zien via Pathé Thuis.

Studio Erasmus IFFR 2017

Tijdens International Film Festival 2017 kwam het onderwerp racisme, stereotypering en cinema ter sprake tijdens ons eigen Studio Erasmus met aan tafel cultuursocioloog Julian Schaap en journalist Malique Mohamud.

Te zien via YouTube.