Blijft het thuisvoordeel van voetbalclubs ook bestaan zonder supporters?

Thomas Peeters, assistant professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Uit onderzoek blijkt dat voetbalteams hun thuisvoordeel behouden wanneer ze zonder publiek spelen. Hierdoor zou de opvatting dat dit thuisvoordeel voortvloeit uit supporters die voor hun club schreeuwen en zingen, in twijfel worden getrokken. In een artikel van het Britse dagblad The Guardian wijst Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, erop dat de resultaten van het onderzoek de waarheid wellicht niet accuraat weergeven.

Een ideale kans

Toen Covid-19 toesloeg, waren velen ervan overtuigd dat het thuisvoordeel dat clubs vanwege hun achterban genieten, zou verdwijnen. Onderzoekers hebben het fenomeen van het thuisvoordeel lang onderzocht, maar hebben nog geen overeenstemming gevonden wat betreft de belangrijkste oorzaken hiervan. Het toeschouwersverbod tijdens de coronacrisis bood wetenschappers de ideale gelegenheid om de impact van de steun van supports op de wedstrijdresultaten te meten. Het onderzoek vergelijkt meer dan 1.000 professionele wedstrijden zonder toeschouwers en meer dan 35.000 wedstrijden met publiek in 10 professionele competities in verschillende landen.

Vertekend beeld van de werkelijkheid

Uit het onderzoek blijkt dat zonder thuissupporters het thuisvoordeel met ongeveer een derde daalde, maar deze daling bleek niet statistisch significant te zijn. Volgens Thomas Peeters is het mogelijk dat het onderzoek een vertekend beeld geeft van de werkelijke impact van de aanwezigheid van supporters op het thuisvoordeel. Niet alle wedstrijden in het onderzoek werden achter gesloten deuren gespeeld en de wedstrijden zonder toeschouwers vonden plaats tegen het einde van het seizoen, een periode die meestal wordt gezien als doorslaggevend. Peeters denkt dat gegevens van het seizoen 2020-21 tot een beter experiment zouden hebben geleid.

Geen echt probleem

Peeters wijst er ook op dat het thuisvoordeel ook niet echt een probleem is in een round-robin toernooi zoals de Engelse Premier League, waar het thuisvoordeel wordt afgewisseld. ‘Het zijn toernooien zoals de FA Cup, waar je maar één wedstrijd op iemands terrein speelt, wanneer het problematisch is. Over het algemeen verkopen de thuisspelende ploegen de kaartjes aan de thuisfans en de thuisfans zijn behoorlijk blij als ze winnen. De kans daarop vergroten is dus misschien niet zo'n groot probleem ... geef de klant wat de klant wil.’

Het volledige artikel van The Guardian, 31 maart 2021, kunt u hier vinden.