Can I become rich from shares?

Een inkijkje in de aandelenmarkt door prof. dr. Patrick Verwijmeren
Arie Kers

De spaarrente is laag en de huizenprijzen zijn hoog. Als je wilt beleggen, lijkt het momenteel misschien nog wel het handigst om aandelen te kopen. Jong en oud steekt geld in Bitcoins, windmolens en Tesla. Is hier sprake van Fear of Missing Out of is dit juist slim? Kan je snel rijk worden op de aandelenmarkt?

Voor de ene is de AEX een wirwar van cijfers en dollartekens, voor de ander een lijst met interessante gegevens die inkomsten kunnen genereren. Beleggen is populairder dan ooit. Aangemoedigd door lage rentes, ogenschijnlijk onstuitbare koersen, succesverhalen van finfluencers steken we massaal ons spaargeld in de beurs en in cryptovaluta. Tegelijkertijd lijkt de aandelenmarkt losgezongen van de reële wereld en is een aandeel waard wat ‘de gek ervoor geeft’, zoals bij de koersstijging van de Amerikaanse winkelketen GameStop.

Wat is een aandeel eigenlijk precies en wat zijn obligaties? Hoe kan je inschatten welk aandeel een mooie winst oplevert en welke minder succesvol zal zijn? Hoe kan je een zo laag mogelijk risico creëren en hoe goed is de opkomst van gebruiksvriendelijke apps als BuxZero en DEGIRO? En zijn de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en de dreigende economische crisis van invloed op de beurs?

Bekijk de lezing hieronder of beluister de podcast via Spotify

Can I become rich from shares?

Spreker
Patrick Verwijmeren is Professor Corporate Finance aan de Erasmus School of Economics en geeft regelmatig voordrachten, zoals bij Universiteit van Nederland, Tedx en Studio Erasmus.