Casper de Vries in Economenpanel BNR Nieuwsradio

In het Economenpanel van BNR Nieuwsradio op maandag 12 december jl. geeft hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, Casper de Vries, commentaar op de situatie rond de Italiaanse bank Monte dei Paschi. Barbara Baarsma (directeur kennisontwikkeling bij de Rabobank) en Sylvester Eijffinger (Tilburg University) zijn ook onderdeel van het Economenpanel.

Monte dei Paschi di Siena moet de komende dagen alsnog €5 miljard kapitaal proberen op te halen. Dat moet een redding door de staat, wat weer nadelig is voor aandeelhouders en obligatiehouders, voorkomen. 'Voor het einde van het jaar moet dit geregeld zijn', aldus De vries.

Tot dusver is €1 mrd van institutionele beleggers toegezegd. Het bestuur had een verlenging van de Europese Centrale Bank aangevraagd tot 20 januari om een privaat reddingsplan te realiseren, maar dat is niet goedgekeurd. Daardoor komt een staatsinterventie in zicht. De bank, die onlangs zeer slecht scoorde in een ECB-bankentest, wil zijn aanbod nu uitbreiden naar particuliere beleggers.

Toezichthouders en beleidsmakers willen voorkomen dat Italië's derde bank omvalt. Dat zou een deuk slaan in het vertrouwen in andere Italiaanse financiële instellingen. Veel van de obligatiehouders van de banken zijn huishoudens.

Klik hier om het hele fragment te beluisteren (op 23:00) bij BNR Nieuwsradio, d.d. 12 december 2016