Casper de Vries maakt deel uit van het BNR economenpanel

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, maakt samen met Martin Visser (financieel journalist van de Financiële Telegraaf) en Jaap Koelewijn (hoogleraar Finance aan Nijenrode Universiteit) deel uit van het BNR economenpanel d.d. 9 december 2015. Een van de onderwerpen van gesprek is het nieuws dat de Rabobank de komende jaren 12 duizend banen gaat schrappen, een kwart van het totaal. De bank wil gedwongen ontslagen voorkomen en hoopt dat de banen door natuurlijk verloop en afname van externe medewerkers zullen verdwijnen.

‘De Rabobank zal zich moeten aanpassen aan de nieuwe regels. Ze zullen een veel gewonere bank moeten worden. Dit brengt wel een commercieel probleem met zich mee want wat is dan nog het differentieel voordeel van de Rabobank ten opzichte van een andere bank.’ Aldus de Vries.

Daarnaast praat het economenpanel over het voorgenomen belastingplan van het kabinet.

Hierover zegt de Vries: ‘De consumptie wordt ondersteund door het nieuwe belastingplan, wat goed is voor het herstellen van de economie. Echter, misschien hadden we voor de lange termijn beter een deel van het geld moeten gebruiken om de overheidsschuld af te bouwen. Het belangrijkste wat er niet is gebeurd is het herzien en vereenvoudigen van het hele belastingstelsel.’

Klik hier om de volledige fragmenten (deel 1 en deel 2) terug te luisteren bij BNR Nieuwsradio, d.d. 9 december 2015.