Casper de Vries over Bitcoins: digitaal geld van de toekomst?

Casper de Vries over Bitcoins: digitaal geld van de toekomst

De virtuele munteenheid is bezig aan een enorme opmars. Ze bestaan alleen op het internet, maar je kunt er wel in de echte wereld spullen of diensten mee betalen.  Verscheidene Amerikaanse toezichthouders in de Senaat verklaren nu dat de bitcoin een legitiem financieel instrument is. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan de Erasmus School of Economics, deelt zijn mening tijdens een interview bij EenVandaag, d.d. dinsdag 19 november 2013.

'De Bitcoin is gewoon een ruilmiddel net als een fles wijn. Als ik wat schuldig ben aan jou kan ik dat voldoen met euro’s maar ik kan ook een fles wijn geven. Bitcoins is gewoon een elektronisch middel wat je aan de ander kunt geven', aldus De Vries. 'Ik denk dat het vooral ook een speculatieve hype is. Een munt is aantrekkelijk om meerdere redenen. Dat je het een tijdje weg kunt leggen en dat het zijn waarde behoudt. Hier gaat de waarde nu spectaculair omhoog maar morgen gaat hij misschien spectaculair omlaag. Dan is het geen goed oppotmiddel.'

• Klik hier voor het interview met o.a. Casper de Vries bij EenVandaag, d.d. dinsdag 19 november 2013.