Chief Diversity Officer Semiha Denktaş draagt na bijna zes jaar het stokje over aan Jane Murray Cramm

Campus Woudestein
Semiha Denktaş glimlacht in de camera.

Denktaş zal haar taken als hoogleraar in de gedragswetenschappen en als vicedecaan onderzoek van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences blijven voortzetten. Cramm is momenteel directeur onderzoek bij Erasmus School of Health Policy & Management en volgt Denktaş per 1 april a.s. op.

Prof. dr. Semiha Denktaş trad op 1 oktober 2018 aan als Chief Diversity Officer, verantwoordelijk voor het toenmalige Diversity and Inclusion programma. Zij had de opdracht om doelgericht en effectief beleid te ontwikkelen om tot een inclusieve leer- en werkomgeving te komen. Samen met dr. Gwen de Bruin bouwde ze aan een professioneel team en richtte ze zich in de eerste periode aan het ontwerp van een integraal programma.

Wat IDEA Center de afgelopen jaren bereikte

Het vergroten van het aandeel vrouwelijke hoogleraren behoorde tot Denktaş' topprioriteiten. In 2020 ging de EUR van de laatste plek van de ranglijst van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) naar een middenpositie door het behalen van een groei van 14 naar 25 procent vrouwelijke hoogleraren. Daarnaast was het voor iedereen toegankelijker maken van de universiteit voor haar een missie. Onder haar leiderschap ontwikkelde de EUR een succesvol outreachprogramma met het basis- en middelbaar onderwijs in Rotterdam.

In januari 2023 werd het Inclusion, Diversity, Equity & Access Center (IDEA) gelanceerd, het eigen expertisecentrum van de EUR waarmee verdere doorontwikkeling op instituutniveau mogelijk is gemaakt. Het werk van IDEA bleef niet onopgemerkt in Europa. Denktaş participeerde niet alleen in UNIC (European University of Post-Industrial Cities) met haar team, maar leidde sinds 2022 ook het Europese consortium IDEA-net met als doel diversiteits- en inclusieprogramma’s in andere universiteiten te helpen op zetten. Vorig jaar publiceerde het IDEA Center het boek Van woorden naar daden. Een gids voor een inclusieve organisatie. In het voorjaar verschijnt een Engelstalige editie.

Semiha Denktaş: “De EUR is mijn tweede thuis. Een universiteit waar met de mouwen opgestroopt gewerkt wordt, zoals dat past bij Rotterdam. In de afgelopen jaren heb ik mij met hart en ziel ingezet voor het net iets mooier maken van onze EUR voor iedereen. Het tot leven brengen van het IDEA Center was voor mij een belangrijke mijlpaal zodat het werk de komende jaren voortgezet kan worden. Het was een voorrecht om daaraan, samen met mijn geweldige collega’s van het IDEA Center, bij te kunnen dragen. Ik vind dat bij leiderschap ook hoort dat je na zo’n geweldige periode weer ruimte maakt voor een nieuwe Chief Diversity Officer zodat zij de uitgezette koers kan voortzetten.”

prof.dr. Jane Murray Cramm smiles into the camera wearing a green suit.

Opvolger Jane Murray Cramm

Prof. dr. Jane Murray Cramm is hoogleraar persoonsgerichte zorg aan Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de EUR en sinds 2022 directeur onderzoek aan die faculteit. Deze functie legt zij per 1 april a.s. neer om zich volledig op haar nieuwe functie te kunnen richten.

Onderzoek naar persoonsgerichte zorg en diversiteit staat binnen haar gehele carrière centraal. Eerder was zij directeur onderwijs, en Social Safety Officer en Diversity Officer bij ESHPM. Als Principal Investigator heeft zij bijgedragen aan studies die verschillende grootschalige complexe interventieprogramma’s evalueerden, en ook is ze lid van de Kwaliteitsraad Zorginstituut Nederland (ZIN), lid raad van toezicht Mijzo en lid van SER Topvrouwen.

"Ik geloof dat diversiteit niet alleen een morele verplichting is, maar ook een strategisch voordeel, dat innovatie, creativiteit en veerkracht stimuleert"

prof.dr. Jane Murray Cramm

Jane Murray Cramm: “Als de nieuwe Chief Diversity Officer wil ik een katalysator zijn voor positieve verandering binnen onze universiteit, door onvermoeibaar te werken om ervoor te zorgen dat alle mensen, ongeacht hun achtergrond, zich gewaardeerd voelen en in staat worden gesteld om hun unieke sterke punten in te brengen. Ik geloof dat diversiteit niet alleen een morele verplichting is, maar ook een strategisch voordeel, dat innovatie, creativiteit en veerkracht stimuleert. Ik streef ernaar om Semiha's schoenen te vullen met dezelfde toewijding en passie voor diversiteit, gelijkheid en inclusie. Samen met het IDEA-team hoop ik vorm te geven aan een toekomst waarin diversiteit wordt gevierd en de ervaringen van iedereen aan onze universiteit worden verrijkt.”

Waardige opvolger

Prof. dr. Annelien Bredenoord, rector magnificus Erasmus Universiteit Rotterdam: “Het College van Bestuur is zeer dankbaar voor wat Semiha Denktaş en haar team de afgelopen jaren hebben bereikt. Diversiteit en inclusie zijn kernwaarden van onze universiteit. Onder Semiha’s leiderschap hebben wij grote stappen gemaakt naar een inclusieve Erasmiaanse gemeenschap, waar alle studenten en medewerkers de ruimte hebben om zich gewaardeerd en gerespecteerd te voelen en zich volop kunnen ontplooien. Jane Murray Cramm heeft op professioneel én persoonlijk vlak de ervaring en bevlogenheid die haar een waardige opvolger maken. We hebben er als CvB daarom alle vertrouwen in dat ons IDEA Center onder haar leiding nieuwe stappen zal zetten naar een nog inclusievere universiteit.”

Erasmus Universiteit Rotterdam is ervan overtuigd dat onderwijs en onderzoek het beste tot hun recht komen met een grote diversiteit aan wetenschappers, studenten en medewerkers. Lees meer over wat we doen