Chinese container vast in Suezkanaal zorgt voor ophopende problemen

Bart Kuipers, senior research port economics at Erasmus School of Economics

Een enorme Chinese containerboot zit vast in het Suezkanaal. Het blokkeert daarmee de weg voor veel schepen die om moeten varen via Zuid-Afrika. Volgens de CEO van Boskalis is dit niet zomaar opgelost. Bart Kuipers, senior onderzoeker haveneconomie aan Erasmus School of Economics is te gast bij BNR nieuwsradio en legt uit waarom de situatie voor veel economische schade kan zorgen.

Grote vertragingen

Door de blokkering van het kanaal door de Chinese tientonner liggen er eindeloos veel containerschepen te wachten. ‘Als dit weken duurt dan is er sprake van grote vertraging in allerlei ketens. Dan zullen schepen toch gaan omvaren via Zuid-Afrika, wat betekent dat ze er zo’n 2 weken langer over zullen doen. Dat betekent dat die lading langer onderweg is. Dit heeft voor een heleboel ladingen geen gevolgen omdat er toch al extra tijd in die ketens zit, maar voor andere ladingen kan het wel hele grote gevolgen hebben. Daar zorgt het ook voor economische schade. Het is dan ook van groot belang dat Boskalis dit zo snel mogelijk oplost.'

Een kwetsbaar systeem 

De omweg die velen schepen zouden moeten nemen is lastig te trotseren. 'Daar varen schepen vaak omheen. Ze hebben dat vorig jaar wel gedaan aan het begin van de coronacrisis, maar dat is een noodoplossing. En blijven liggen is ook geen optie.' Nog een bijkomend probleem is dat het superduur wordt om te exporteren, mede door een ernstig tekort aan containers. 'Dus eigenlijk is dit iets wat de sector absoluut niet kan hebben.' Volgens Kuipers geeft dit maar weer aan hoe kwetsbaar het hele systeem eigenlijk is.

Een vergroting van de ellende

Ook voor de Rotterdamse haven betekent de blokkering veel onzekerheid. 'Het is nu even stil, maar daarna zullen schepen massaal op de haven afkomen. Ze zullen voor de haven blijven liggen tot er capaciteit is en ze aan de kades kunnen afmeren. Dat betekent een verdere vergroting van de ellende. Een groot deel van de olietankers in de wereld gaat door het Suezkanaal. De reactie in de olieprijzen viel nog mee, met een daling van ongeveer 1%. Maar Rotterdam krijgt de meeste olie uit Rusland en de bevoorrading van raffinaderijen kan ook uit alternatieve bronnen, mits dit niet te lang duurt.'

Meer informatie

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 25 maart 2021, kunt u hier vinden. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen