Converteerbare obligaties liggen weer goed in de markt

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Sinds de financiële crisis van 2008 zaten converteerbare obligaties in het verdomhoekje. De afgelopen tijd zijn ze echter bezig met een opmerkelijke terugkeer. In een artikel van Het Financieele Dagblad weidt hoogleraar bedrijfsfinanciën aan Erasmus School of Economics Patrick Verwijmeren uit over de terugkeer van converteerbare obligaties.

Just Eat Takeaway is geen onbekende naam in de bedrijfswereld: het deels Nederlandse bedrijf dat doet aan het bezorgen van maaltijden is hard aan de weg aan het timmeren. De laatste ontwikkeling omtrent het streven naar marktdominantie is het overnemen van concurrent Grubhub voor een flink bedrag van 7,3 miljard dollar. Om dit te financieren, heeft Just Eat Takeaway voor een bedrag van 1,1 miljard euro aan converteerbare obligaties uitgegeven op de markt. Dit is tekenend voor de terugkomst van converteerbare obligaties sinds de scherpe afname van uitgave van converteerbare obligaties in 2012 tot 25 miljard euro. Om dit in perspectief te plaatsen: vorig jaar raamde Bloomberg de uitgtgifte op een bedrag van 103 miljard dollar. Verwijmeren: 'Converteerbare obligaties zijn booming. Ze zijn vooral populair onder jonge groeiers, bedrijven waarbij het voor beleggers heel moeilijk is in te schatten wat de risico's zijn'.

Ongunstige voorwaarden

Een opmerkelijke verandering ten opzichte van converteerbare obligaties van voor de financiële crisis van 2008, is de rente die betaald wordt. Volgens Verwijmeren heeft dit te maken met de verwachte groei van de lenende bedrijven. Om nogmaals te verwijzen naar Just Eat Takeaway: investeerders accepteren daar zelfs een negatieve rente vanwege een voorspelde koerspremie van 30 tot 50 procent. ‘Tien, twintig jaar geleden zag je dat bedrijven met een hoog risico rentes van 10% betaalden. De minder risicovolle zo’n 4%. Nu zijn het de risicovolle die hooguit 4% betalen.’ Levensvatbare bedrijven zoals cruisebedrijven, zullen waarschijnlijk een koersstijging ervaren zodra de effecten van de huidige pandemie verdwijnen. In zulke gevallen zijn converteerbare obligaties winstgevend. Echter, dit houdt niet in dat convertibles altijd een zinnig beleggingsinstrument zijn: als aandelenprijzen dalen, is het niet de moeite waard om de obligatie om te zetten in een aandeel. In zulke gevallen is het voordeliger om uitbetaald te worden in cash.

U kunt het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 8 februari 2021, hierboven downloaden.