Coronavirus pandemie geeft een boost aan MOOC's

Erasmus School of Economics

Recent onderzoek van de econometristen Professor Philip Hans Franses en Dr. Christiaan Heij van Erasmus School of Economics laat zien dat een van de effecten van de pandemie begin 2020 is dat online lesgeven een impuls krijgt in vrijwel alle disciplines. Dit is ook te merken aan het aantal leerlingen van Erasmus School of Economics' MOOC “Econometrics: Methods and Applications”.

Nieuw niveau van nieuwe leerlingen

In de bijgevoegde figuur tonen Franses en Heij de wekelijkse nieuwe leerlingen van de MOOC aan, waarbij de gegevens beginnen in week 1 van 2017 (genummerd 62 in de geschiedenis van deze MOOC) tot en met week 28 van 2020 (week 245).

De piek begin 2020 is duidelijk zichtbaar en daarna is er een daling naar wat een nieuw niveau van nieuwe leerlingen lijkt te zijn.

Om de niveauveranderingen te meten, ramen Franses en Heij een zogenaamd smooth transition regimes model, waarbij ze rekening houden met autocorrelatie en drie verschillende niveaus, namelijk voor Corona, tijdens de piek van de Corona-crisis en na de piek van de Corona-crisis.

Pandemie meer dan verdubbelt de belangstelling

Franses en Heij vinden dat het gemiddelde van het wekelijkse aantal nieuwe leerlingen voor de Corona-crisis gelijk is aan 325. In de weken 13 tot en met 17 van 2020 stijgt dit weekgemiddelde naar 1043. Vervolgens stabiliseert het aantal nieuwe leerlingen van week 19 tot week 21 naar 731, wat het 'nieuwe normaal' lijkt te zijn. Met andere woorden, de Corona-crisis heeft de belangstelling voor deze MOOC meer dan verdubbeld.

MOOC's van Erasmus School of Economics

Erasmus School of Economics heeft drie zeer succesvolle Massive Open Online Courses (MOOC's) ontwikkeld. Het begon in 2015 met de lancering van de MOOC Econometrics: Methods and Applications, waarmee in minder dan 4 jaar tijd meer dan 100.000 ingeschreven studenten zijn bereikt. Een hoogstaand record en veruit de meest succesvolle vrij toegankelijke, online opleiding van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2018 volgde de MOOC “Advanced Valuation & Strategy - M&A, Private Equity, and Venture Capital”. De nieuwste MOOC, Enjoyable Econometrics, werd gelanceerd in 2019 en heeft al meer dan 5.000 studenten bereikt.

Universitair Docent
Philip Hans Franses