Crowdfunding voor projecten Wetenschapsknooppunt

De crowdfunding is gestart voor drie projecten van het Wetenschapsknooppunt, het initiatief voor getalenteerde (plus) leerlingen van de basisschool. Het gaat om het sponsoren van scholen die mee willen doen aan de Erasmus Junior Colleges, vervoer voor de Kindercolleges en een eigen klaslokaal voor de lessen van het Wetenschapsknooppunt.

In november vorig jaar startte de Erasmus Universiteit Rotterdam met crowdfunding voor projecten waar geen reguliere financiering voor is, maar die door middel van crowdfunding wèl kunnen worden gerealiseerd. De eerste projecten in 2016 staan in het teken van het Wetenschapsknooppunt, wetenschapslessen voor de basisschool en de middelbare school. Het signaleren van talent is immers een belangrijke opdracht voor de universiteit.

Voor drie projecten is nu de crowdfunding gestart:

Sponsor een school – Erasmus Junior Colleges (EJC)
Studenten van de Erasmus Universiteit geven Erasmus Junior Colleges aan getalenteerde (plus) leerlingen van de basisschool op de schoollocatie. Veel basisscholen beschikken wel over het talent, maar niet over voldoende budget om deel te nemen aan het programma. Hierdoor dreigen deze leerlingen al op de basisschool belemmerd worden in hun vooruitgang. Door donaties - alleen of samen met vrienden, familie of collega’s - kunnen deze scholen worden geholpen (video

Vervoer naar Kindercolleges
Het Wetenschapsknooppunt biedt ook Kindercolleges aan. Die bestaan uit drie onderdelen: een voorbereidende les op school, het Kindercollege op de universiteit en een afrondende les op school. Ze zijn bedoeld voor nieuwsgierige leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Het lesmateriaal past in de leerdoelen van de school en voor de leerlingen is het een eerste kennismaking met de universiteit. Voor veel scholen is het echter moeilijk om de reis naar de Erasmus Universiteit te regelen omdat er onvoldoende budget is voor het vervoer en de begeleiding ontoereikend is. Ook hiervoor worden donaties gevraagd.

Inrichting klaslokaal voor lessen Wetenschapsknooppunt
Het derde project is een klaslokaal bij onze partner in het Pre Gymnasium Programma, CSG Calvijn, bestemd voor getalenteerde leerlingen van bassischolen die onvoldoende geld hebben voor deelname aan de lessen van het Wetenschapsknooppunt. Door de lessen te verplaatsen naar een locatie in de eigen wijk kunnen zij toch deelnemen aan het programma.

Op crowdfunding.eur.nl kunnen mensen bijdragen aan het initiatief dat hen aanspreekt. Als het doelbedrag is verzameld, kan het project tot uitvoer worden gebracht. Zo werd voor het Body Donation Memorial op de Hofwijkbegraafplaats, ter herinnering aan de mensen die hun lichaam doneerden aan de wetenschap, meer dan 10.000 euro opgehaald.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl