Dankzij onderzoek van Michelle Achterberg begrijpen we beter hoe kinderen opgroeien tot sociale volwassenen

Michelle Achterberg ontvangt Research Prize
Michelle Achterberg, researcher at ESSB
Michelle Muus

Dr. Michelle Achterberg onderzoekt de ontwikkeling van sociaal gedrag bij kinderen, met behulp van methoden uit de neurowetenschappen, psychologie en kinderstudies. Zij ontdekte dat het reguleren van je gedrag op jonge leeftijd samenhangt met de ontwikkeling van de prefrontale cortex. Voor haar werk ontving zij de Research Prize 2022 tijdens de 109e dies natalis op 8 november 2022. De jury noemt haar een briljante wetenschapper die dingen opzet in een tempo dat voor anderen soms niet bij te houden is.

Voordat zij aan deze grote studie begon, valideerde zij haar ontwerpen in drie ontwikkelingsgerichte proefsteekproeven en in een afzonderlijke studie met volwassenen. Met deze aanpak is ze een sterke ambassadeur voor Open Science, en dat werd erkend met een Open Science Award in 2021 van de Open Science Community Rotterdam (OSCR).

SYNC-lab

In maart 2020 verdedigde Michelle Achterberg haar proefschrift, dat als cum laude werd beoordeeld. Daarnaast ontving ze voor haar promotieonderzoek naar sociale emotieregulatie bij kinderen de dissertatieprijs van de Nederlandse Vereniging voor Ontwikkelingspsychologie (VNOP). Ze vervolgde met een zeer succesvolle post doc bij Erasmus-SYNC lab, waar ze een brug wilde slaan tussen fundamentele wetenschap en maatschappelijke uitdagingen door co-creatiemethoden in haar onderzoek op te nemen, zoals brainstormsessies en living labs.

Achterberg is momenteel Assistant Professor bij het Department of Psychology, Education and Child Studies (DPECS) van Erasmus School of Social and Behavioral Sciences (ESSB), en blijft daarnaast ook betrokken bij het SYNC-lab. Sinds haar aantreden in 2022 wordt ze door veel van haar collega's gewaardeerd en bewonderd. Zij is een van de weinige wetenschappers die de neurale ontwikkeling in de kindertijd onderzoekt als voorspeller voor een succesvolle sociale ontwikkeling in de adolescentie.

Michelle Muus

Belangrijker dan ooit om te begrijpen hoe kinderen opgroeien

Michelle Achterberg: “Nu de samenleving sociaal complexer en uitdagender wordt, is het belangrijker dan ooit om te begrijpen hoe kinderen opgroeien tot sociaal competente volwassenen. Een dergelijke complexe vraag vereist de kracht van een interdisciplinaire aanpak, die ik bereik door theorieën en methoden uit de ontwikkelingspsychologie te integreren met cognitieve neurowetenschappen en pedagogische wetenschappen.”

Research Prize 2022

Voor de maatschappelijke impact van haar onderzoek, won dr. Michelle Achterberg de Research Prize 2022 welke werd uitgereikt tijdens de 109e dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een veelbelovend gepromoveerd onderzoeker die uitzonderlijke onderzoeksprestaties verricht.

In het juryrapport is te lezen dat Achterberg wordt gezien als een briljante jonge wetenschapper die een veelbelovende carrière tegemoet gaat. “Michelle zet gemakkelijk nieuwe studies, initiatieven en samenwerkingsverbanden op, ze komt met nieuwe ideeën in een tempo dat voor haar medewerkers niet bij te houden is, en ze is een uitstekende mentor voor meer jongere onderzoekers”, aldus de jury.

Onderzoeker