Daphina Misiedjan benoemd tot lid van de prestigieuze Jonge Akademie

Daphina Misiedjan

Universitair docent Daphina Misiedjan van het International Institute of Social Studies is benoemd tot lid van de prestigieuze Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Deze bruisende groep jonge wetenschappers uit verschillende onderzoeksgebieden werkt aan vraagstukken op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving.

Bewustmaking van klimaatonrechtvaardigheid

Het onderzoek van dr. Misiedjan richt zich op milieurechtvaardigheid en kijkt naar hoe verschillende groepen in de samenleving worden beïnvloed door klimaatverandering en milieuvervuiling. Haar meest recente onderzoek is gericht op klimaatongelijkheid tussen landen en binnen landen. Ze beschrijft onder meer hoe gemeenschappen die weinig hebben bijgedragen aan de klimaatcrisis er juist meer impact van ondervinden en dat sociale ongelijkheid vaak de ongelijke impact van milieuvervuiling en klimaatverandering versterkt. Daphina spreekt regelmatig over haar onderzoek op verschillende platforms om de relatie tussen wetenschap en samenleving te versterken, waaronder het Nederlandse televisieprogramma Brainwash, de Universiteit van Nederland en recentelijk NPO Radio 1.

Bijdragen aan de relatie tussen wetenschap en beleid

Afgelopen november was dr. Misiedjan uitgenodigd voor een rondetafelgesprek over duurzame ontwikkeling, georganiseerd door de Tweede Kamer. In het door haar ingediende position paper wordt belicht dat de bestaande klimaatafspraken niet van toepassing zijn op de Nederlands Caribische eilanden, ook al maken ze deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden. Als gevolg hiervan hebben de eilanden geen toegang tot internationale financiering voor klimaatadaptatie en -mitigatie, ondanks de huidige dreigingen zoals orkanen. Daarnaast dreigt Bonaire door de stijgende zeespiegel binnen 80 jaar een vijfde van zijn grondgebied te verliezen als de klimaatdoelen niet worden gehaald. Dr. Misiedjan pleitte voor gelijke plichten en rechten binnen het Koninkrijk, evenals de ontwikkeling van een plan dat rekening houdt met de sociaal-economische en ecologische context van de Caribische eilanden.

Daphina Misiedjan

'Binnen DJA hoop ik me verder in te kunnen zetten voor het verbinden van de wetenschap en maatschappij.'

'Ik kijk er erg naar uit onderdeel uit te maken van dit bijzondere platform van onderzoekers. Binnen DJA hoop ik me verder in te kunnen zetten voor het verbinden van de wetenschap en maatschappij. Daarnaast vind ik koninkrijksbrede en internationale samenwerking ook een erg belangrijk thema.'

Over het lidmaatschap

Leden van De Jonge Akademie worden benoemd voor een periode van vijf jaar. Dr. Misiedjan is een van de 10 nieuwe leden die in 2023 worden geïnstalleerd.

Universitair Docent

Alle leden van De Jonge Akademie van de EUR