'De aandelenprijs van een bedrijf reflecteert meestal wat mensen erover weten’

Het Financieele Dagblad
Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Geld lenen van beleggers met de belofte dat die het krediet later kunnen omzetten in bedrijfsaandelen is populair onder bedrijven. Toch staan beleggers er nog sceptisch in. Nergens voor nodig, zegt Verwijmeren, hoogleraar Corporate Finance aan Erasmus School of Economics, in een artikel gepubliceerd door Het Financieele Dagblad.

Voor bedrijven zijn converteerbare obligaties een aantrekkelijke financieringsoptie omdat ze goedkoop krediet opleveren. De rentecoupon percentages liggen doorgaans lager dan de gemiddelde rente op bedrijfsobligaties. Als beleggers hun lening omzetten in aandelen, scheelt dat de debiteur bovendien een eindaflossing in geld. Het aantrekkelijke voor beleggers zit hem dan ook in het vooruitzicht van een hogere beurskoers. De lening aan het bedrijf mag bijvoorbeeld worden ingewisseld in aandelen als de marktwaarde van het bedrijf met tenminste 30% groeit. Maar nu beurskoersen overal ter wereld op historisch hoge niveaus staan en er overal wordt geroepen over opgeblazen bedrijfswaarderingen, plaatsen sommigen hun vraagtekens bij dit soort groeibeloftes.

Dit is nergens voor nodig volgens Verwijmeren. Volgens hem staat een hoge beurskoers niet gelijk aan een overwaardering. 'De aandelenprijs van een bedrijf reflecteert meestal al wat mensen erover weten. Als die redenen hebben om te geloven dat de prijs te hoog is, dan zou de koers automatisch dalen.' Als beleggers daarentegen potentieel zien in de onderneming, hebben die er vertrouwen in dat de koers nog best verder kan stijgen.

Volgens Verwijmeren speelt het lage-renteklimaat ook een belangrijke rol in de populariteit van convertibles. 'Het kapitaal moet toch ergens heen. Andere obligaties keren weinig uit', en dus wagen beleggers zich aan convertibles.

Het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 2 september 2021, kunt u hierboven downloaden.