De afbouw van opkoopprogramma’s en de grillen van de Chinese overheid

Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In het beleggerspanel van BNR Nieuwsradio is Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics te gast. Zij bespreekt onder andere een speech die gegeven is door de baas van de Federal Reserve en het beleid van China omtrent beursnoteringen van Chinese bedrijven.

Het panel opent altijd met dezelfde vraag: wat was je laatste investering? Pieterse-Bloem geeft altijd antwoord vanuit haar functie als Head of Investment Office bij Rabobank: Rabobank trekt wat meer weg uit Azië en legt wat meer gewicht bij de regio Verenigde staten met haar macrofonds. Door het gevoerde beleid van China wordt er minder goed gepresteerd in regio Azië (hieronder meer).

Beleid van de Federal Reserve

De baas van de Federal Reserve, Jerome Powell, heeft in zijn nieuwe plannen aangegeven dat hij het opkoopprogramma van schulden wil gaan afbouwen als de economie een stijgende lijn blijft laten zien. Deze ontwikkeling is conform de eigen verwachtingen van Pieterse-Bloem: het is algemeen geaccepteerd dat centrale bankiers een voorzichtige toon aanslaan. Na de presentatie van Powell kalmeerde de markt, eerst leek er sprake te zijn van onrust vanwege de mogelijkheid dat de opkoopprogramma’s al afgebouwd zouden gaan worden in september. Sinds de speech van een aantal dagen geleden lijkt dat nu van de baan. Critici van het beleid van de Federal Reserve zijn voornamelijk economen die bang zijn dat het beleid negatieve gevolgen gaat hebben voor het inflatieniveau: hogere inflatiecijfers zouden wel eens structureel van aard kunnen zijn, Powell meent dat dit tijdelijk is. Pieterse-Bloem benadrukt dat er sprake is van twee kampen en dat het lastig is om beleid te maken waar iedereen het mee eens is. Welk kamp gelijk zal hebben kan slechts de toekomst uitwijzen.

China

China rekent techbedrijven af als ze een beursnotering zoeken in het buitenland, wat betekent dat de autonomie van dergelijke bedrijven sterk beperkt is. China voerde plotseling een wet in na de beursnotering van een Chinees bedrijf, wat hun 20% van de beurswaarde van het bedrijf heeft gekost. Volgens Pieterse-Bloem is het belang van de communistische partij in China zelfbehoud en behoud van het systeem: ‘zolang de bedrijven in de pas lopen met het gedachtegoed van de Chinese partij en hen faciliteren in data, dan worden ze gedoogd en laten ze het bedrijf groeien. Echter, zodra de belangen van het bedrijf en de partij niet meer op een lijn liggen is het uit met de pret en wordt het bedrijf in de knop gebroken’. Om deze reden trekt het moederbedrijf van TikTok naar de beurs van Hong Kong in plaats van naar Amerika. De bijkomstige waarschuwing is als volgt: weet als investeerder dat de beurs grilliger kan zijn dan in de westerse wereld, aangezien acties van de Chinese overheid de waarde van een bedrijf sterk kan aantasten.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 31 augustus 2021, hier beluisteren.