De alternatieven voor een ‘Googletax’

In het Antilliaanse Dagblad zal Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics en hoogleraar aan de University of Curaçao, in de rubriek ‘Taks’ aandacht besteden aan belastingkwesties die ook, of vooral de eilanden van de Dutch Caribbean, aangaan. In zijn eerste bijdrage geeft hij gaat hij in op de vraag waar winst ontstaat en waar die moet worden belast in de digitale wereld economie.

Volgens Kavelaars was het antwoord op de gestelde vraag moeilijker vast te stellen dan in de oude economie, waarbij de behaalde winst van bedrijven belast word in de landen waar zij zijn gevestigd. De nieuwe economie verloopt voor een belangrijk deel via de digitale weg en het is de vraag hoe winsten dan belast dienen te worden. Er zijn inmiddels twee alternatieven bedacht, maar zullen er stellig meer volgen, aldus Kavelaars.

Onder 'Downloads' vindt u het artikel uit het Antilliaanse Dagblad, d.d. 23 september 2017.