De arbeidsmarkt van de toekomst

Sandra Phlippen

BNR Nieuwsradio bespreekt de toekomstige arbeidsmarkt met Sandra Phlippen, universitair docent aan de Erasmus School of Economics en Chief Economist bij ABN AMRO.

3-daagse werkweek

Volgens Sandra Phlippen staat werken voor meer dan alleen eten op tafel zetten. In haar ideale wereld is werk een manier om je te ontwikkelen en moet het je helpen ontdekken welke mogelijkheden je als individu hebt. Phlippen voorspelt dat we minder uren gaan werken, naar een werkweek van 3 dagen. Ons welvaartsniveau is door de geschiedenis heen steeds gestegen. Ook de lonen en het opleidingsniveau zijn gestegen. Als deze trend doorzet, zullen mensen op een gegeven moment zulke hoge lonen hebben dat ze een uur werken gaan afwegen tegen een extra uur vrije tijd. Als je genoeg verdient, kun je je immers meer vrije tijd veroorloven.

Wedloop tussen technologie en onderwijs

Phlippen heeft ook zorgen. Als we gezamenlijk minder uren gaan werken, zal een deel van het werk worden overgenomen door automatische processen. Ze voorziet dat er een kleine groep mensen zal zijn, waarschijnlijk technici, die de werkgever er graag bij wil hebben. Dit is een selecte groep die elk salaris kan vragen en krijgen. Een hedendaags voorbeeld is Silicon Valley. Aan de andere kant is er een groep die concurreert met het automatiseringsproces. De bekende econoom Jan Tinbergen beschreef dit proces al in zijn werk en noemde het de wedloop tussen technologie en onderwijs. Naarmate de technologie zich ontwikkelt, is er een steeds kleinere groep die de vooruitgang kan bijbenen door middel van scholing om zich de benodigde vaardigheden eigen te maken.

Een wijze les

Sandra Phlippen benadrukt dat de belangrijkste les voor je kinderen is dat nieuwe dingen leren leuk is. Je kunt niet weten wat er van je kinderen wordt verwacht, maar het is waarschijnlijk niet wat je denkt dat het is, zegt Phlippen. Ze adviseert dat ze vooral plezier moeten blijven houden in het leren.

Universitair Docent
Sandra Phlippen

Luister de hele uitzending van BNR Nieuwsradio hier terug, 4 maart 2020.