De bankenlobby is enorm sterk. Het moet zo nu en dan pijn doen

Erasmus School of Economics

De onrust in de bankenwereld is recentelijk wederom toegenomen door problemen van de Zwitserse bank Credit Suisse. Ivo Arnold en Casper de Vries, hoogleraren monetaire economie aan Erasmus School of Economics, gaan in op de verschijnselen in de huidige bankenwereld.

Naast de problemen in Europa, met als hoofdrolspeler Credit Suisse, kennen ook de Verenigde Staten een tijd van onrust: Silicon Valley Bank (SVB) is een week geleden omgevallen. Als reactie op de toenemende onzekerheid is er door de Amerikaanse autoriteiten tijdig een vangnet gespannen voor de Amerikaanse banken. Hoewel positieve reacties de overhand hebben, delen Arnold en De Vries hun zorgen over deze helpende hand. De hoeveelheid hulp die de banken nu ontvangen, beperkt de marktwerking enorm.

De hulp die de banken ontvangen, verhoogt juist het risico van het bankensysteem, aldus de hoogleraren. ‘Door de manier waarop banken worden gered, gaat het elke keer weer mis doordat de banken steeds meer risico nemen’. ‘Je moet zo nu en dan pijn doen, om te zorgen dat risico’s niet worden opgeblazen. Alle banken denken nu: we worden toch wel gered’, voegt De Vries toe.

U kunt het volledige artikel van MeJudice, 21 maart 2023, hier lezen. Het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 18 maart, kunt u hierboven downloaden. Een interview met Ivo Arnold met het Algemeen Dagblad, 21 maart 2023, kunt u hier bekijken.