De belangrijkste belastingtechnische veranderingen voor 2022

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een interview met BNR Nieuwsradio vertelt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, over de nieuwste belastingtechnische veranderingen voor het komende jaar.

'Het aantal wijzigingen is heel erg gering en dat is eigenlijk voor heel veel belastingplichtigen misschien wel heel prettig’, begint Kavelaars. Wel vertelt Kavelaars dat de elektrische auto zwaarder belast gaat worden komend jaar, en dat er wat veranderingen zijn in de werkkostenregeling voor ondernemers. Kavelaars benoemt dat het belangrijkste eigenlijk is wat er niet in staat, en wat er wel moet gebeuren.

‘Een van de problemen is het zzp-probleem’, zegt Kavelaars. ‘Het belastingdrukverschil tussen zelfstandigen en werknemers is vrij groot, waardoor heel veel zzp'ers eigenlijk toch een soort werknemers zijn. Dat laat het regeerakkoord helemaal onbenoemd. Dus daar blijven we voorlopig nog mee zitten en dat is toch wel erg vervelend.'

Een ander probleem is de heffing over het vermogen. Deze wil de regering pas in het volgende kabinet van 2025 gaan aanpassen. ‘Afgelopen vrijdag is er een enorm belangrijk arrest geweest door de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft toen een streep gezet door het grootste gedeelte van die box 3-heffing zoals we die nu hebben.’ Volgens Kavelaars zal dat voor een boel belastingplichtigen een voordeel opleveren, maar het betekent ook dat de wetgever met versnelde haast moet gaan ingrijpen want die heffing is straks dus niet meer effectief.

Peter Kavelaars, hoogleraar Fiscale Economie

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 29 december 2021, kunt u hier vinden.