De economie is cruciaal voor ons welzijn

Sandra Phlippen

Sandra Phlippen, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics en Chief Economist bij ABN Amro, legt in haar wekelijkse column in het Algemeen Dagblad uit waarom vele landen de maatregelen tegen het coronavirus aan het versoepelen zijn, ondanks dat ze nog niet voldoen aan de voorwaarden van de Europese Commissie.

Te snel

Na de meivakantie gaan in Nederland, Frankrijk en Zwitserland de deuren van de basisscholen weer open. Zelfs in Italië zijn de lockdown maatregelen aan het versoepelen. Maar volgens de regels van de Europese Commissie gaan we te snel. Voor een versoepeling van de maatregelen moest er aan drie voorwaarden worden voldaan: het virus moet op zijn retour zijn, de zorg moet weer op adem zijn en de technologie moet het toelaten om mensen te testen en te traceren in geval van ziekte. Aan de laatste twee voorwaarden is nog bijna nergens aan voldaan. Volgens Phlippen komt dit omdat er meer speelt dan het virus alleen.

De economie en ons welzijn

De economie is cruciaal voor ons welzijn. De economie draait om veel meer dan het halen van winsten en het vergaren van inkomen. Het hele publieke leven draait op de economie. Zonder de economie zouden we niet kunnen reizen, uitgaan, sporten of winkelen. We hebben de economie nodig om onze vrije uren mee te vullen. Phlippen benadrukt hoe deze periode laat zien dat we eigenlijk niet zonder deze invulling blijken te kunnen. Steeds meer Nederlanders houden zich minder aan de lockdown maatregelen, en dan is het waarschijnlijk verstandiger voor de overheid om mee te bewegen.

Het gevoel dat we leven

Volgens het boekje van de Europese Commissie zouden de Europese landen dus een voorbeeld moeten nemen aan China: het openbare leven flink onderdrukken, enorme zorgcapaciteit mobiliseren en de technologie op orde krijgen. Ook al vinden wij dit geen fijne gedachten, het zorgt er wel voor dat het economisch herstel snel kan gaan. Het is voor China dan ook erg zuur dat wij het wat minder rigoureus aanpakken. Doordat de economie langzamer herstelt, is de vraag naar Chinese producten ook flink minder. Toch zullen we de Europese aanpak waarschijnlijk niet gaan veranderen. Onze diensteneconomie is namelijk onlosmakelijk verbonden met het gevoel dat we leven, aldus Phlippen.

Universitair Docent
Sandra Phlippen, Assistant Professor of Applied Economics

Het volledige artikel uit het Algemeen Dagblad van 2 mei 2020 kunt u hier vinden.