De Europese Centrale Bank moet haar besluiten niet baseren op de politieke situatie in landen binnen de eurozone

FD, NPO Radio 1
Erasmus School of Economics

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft plannen geïntroduceerd om schuldpapier van individuele eurolanden, waaronder Italië, op te kopen om de sterk uiteegenlopen rentetarieven binnnen de eurozone te drukken. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, toont zich in het FD (21 juli 2022) bezorgd over de aanpak van de ECB. Daarnaast legt Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, uit waarom het terugdringen van de inflatie het hoofddoel van de ECB zou moeten zijn.

Andere instrumenten

De hoogleraar betoogt dat er al andere instrumenten zijn om individuele lidstaten te helpen. Zoals het Europees Stabiliteitsmechanisme, waarmee landen krediet kunnen krijgen onder de voorwaarde dat ze economische hervormingen doorvoeren. De ECB rechtvaardigt haar aanpak echter door uit te leggen dat de uiteenlopende rentetarieven in de eurozone het moeilijk maken om de inflatie op een uniforme manier te bestrijden.

ECB moet onafhankelijk blijven

De Vries is het ermee eens dat de voorgestelde plannen gunstig kunnen zijn uit een oogpunt van efficiency. Hij vreest echter dat de belangrijkste drijfveer voor dit plan niet efficiëntieoverwegingen zijn, maar de politieke situatie in Italië. Terwijl de ECB als onafhankelijk instituut haar beslissingen niet moet baseren op de politieke situatie in de eurolanden. Volgens professor Arnold moet de prioriteit van de ECB liggen bij het terugdringen van de inflatie: de rente is nog steeds erg laag, waardoor er voor Italië nog geen sprake is van een acute schuldencrisis. Op korte termijn kunnen de Italianen zich een hogere rente veroorloven. De ECB heeft de rente sinds de kredietcrisis niet meer verhoogd: we zitten al op een dieptepunt en de verhoging is zeer bescheiden. De afgelopen jaren heeft de ECB altijd een crisisbeleid gevoerd en de rente laag gehouden. Om de inflatie te beteugelen, is de ECB ook begonnen met het afbouwen van haar opkoopprogramma's. Als gevolg daarvan neemt de hoeveelheid geld in omloop af.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

Voor het volledige item van het FD, 21 juli 2022, klik hier.

De uitzending van NPO Radio 1, 20 juli 2022, kunt u hier beluisteren (vanaf 20 minuten en 15 seconden).