De groeiende investeerdrang van voetballers

Thomas Peeters, assistant professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, licht een interessant fenomeen toe in een artikel van Het Belang van Limburg, een Vlaamse krant. Naar aanleiding van het besluit van Rode Duivels Witsel, Fellaini en Chadli om te investeren in voetbalclub Standard Luik, worden de investeringskeuzes van voetballers onder de loep genomen.

Veel vermogende voetbalspelers kiezen ervoor om te investeren in een voetbalclub. Zo zijn internationale sterren als David Beckham betrokken bij Inter Miami, Zlatan Ibrahimovic bij Hammarby en Eden Hazard bij San Diego 1904 FC. Nu dit soort acties steeds vaker voorkomen, rijst de volgende vraag: waarom investeren voetbalspelers steeds meer in voetbalclubs? Volgens Peeters is één van de redenen dat profvoetballers in de afgelopen decennia steeds meer geld ontvangen voor hun verdiensten. Een andere, gewichtige reden is dat voetballers een thuisvoordeel hebben in de voetbalsector. Waar een voetballer als Ronaldo misschien minder snel invloed kan verkrijgen als hij investeert in een softwarebedrijf, wordt hij met open armen ontvangen bij voetbalclubs. Zo is een plek in de raad van bestuur makkelijker te bemachtigen.

Standard Luik

Voetballers als Axel Witsel en Nacer Chadli, spelers in het elftal van de Rode Duivels en groot geworden binnen de gelederen van Standard Luik, kiezen er dus voor om een deel van hun salaris te investeren in Standard. Dit doen zij als stille investeerder in Sclessin, het voetbalstadion van Standard Luik. Volgens Roland Duchâtelet, een van de rijkste Belgen en onder andere investeerder, is het goed dat voetballers investeren in de club waar ze veel aan te danken hebben: er zijn namelijk nauwelijks clubs die winstgevend kunnen opereren, terwijl de spelers van dergelijke clubs vaak een flink salaris genieten en daar weinig kosten tegenover hebben staan.

Peeters wijst wel op de huidige constructie van Standard Luik: ‘[…] bij Standard [is] de laatste tien jaar stelselmatig kapitaal uit de eigen vennootschap gevloeid’. Zo zijn de materiële activa, waaronder Sclessin, ondergebracht in een andere vennootschap. Dit houdt de facto in dat Standard Luik nauwelijks meer is dan een merknaam en een embleem en dat de club te maken zal krijgen met een aantal kostenposten, zoals de huur van Sclessin van de vastgoedvennootschap. Mocht de club in de toekomst overgenomen worden, dan zal de huidige constructie mogelijk een probleem vormen; grotere investeerders zouden namelijk kunnen stellen dat zij onder de huidige constructie te weinig zeggenschap hebben.

Invloed van voetballers

Voor veel mensen zal het onwaarschijnlijk in de oren klinken, maar voetbalclubs zijn in vergelijking met de grote jongens in het bedrijfsleven aanmerkelijk kleiner. Dit betekent dat voetballers relatief makkelijk een groot aandeel kunnen nemen in een voetbalclub. Grote spelers verdienen soms een salaris van (tientallen) miljoenen. Om dit in perspectief te plaatsen: de grootste voetbalclub ter wereld, Real Madrid, heeft een jaarlijkse omzet van 840 miljoen euro. Het rendement van voetbalclubs is vaak ook niet heel aantrekkelijk voor investeerders, aangezien in de voetbalsector risico’s aanzienlijk zijn. Als voetballers dan bereid zijn om te investeren, komen ze met hun eigen vermogen erg ver.

Het volledige artikel van Het Belang van Limburg van 21 november 2020 kunt u hierboven downloaden.