De grote mogelijkheden van passief inkomen: nooit meer werken?

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een artikel van de site evajinek.nl worden de schijnbaar eindeloze mogelijkheden van passief inkomen besproken. Een van de populaire onderwerpen van passief inkomen is FIRE: financially independent, retire early (financieel onafhankelijk, vroeg met pensioen). Waarom is er nu meer dan ooit aandacht voor deze beweging en wat zijn de beste manieren om passief inkomen te vergaren? Patrick Verwijmeren, hoogleraar Corporate Finance aan Erasmus School of Economics, deelt zijn inzichten over het onderwerp en geeft aanbevelingen.

Sinds de coronapandemie zijn velen tot het inzicht gekomen dat het leven vaak onvoorspelbaarder is dan men zou verwachten. Mensen raakten hun baan kwijt, en daarmee direct ook hun enige bron van inkomsten. Met een hypotheek of huur die betaald moet worden, is het prettig als je nog wat geld achter de hand hebt. Sommige mensen dromen zelfs van het idee om wakker te worden na een goede nacht slaap, om vervolgens te zien dat ze hun maandelijkse huur bijgeschreven zien staan op hun bankrekening. Verwijmeren wijst echter op het risico dat inherent is aan het verdienen van een passief inkomen: 'slapend rijk worden is misschien wat te simplistisch gedacht. Je neemt namelijk óók een risico'.

Diversificatie

Door minder uit te geven dan je verdient is het mogelijk om wat geld opzij te zetten om te investeren. Door dit gedisciplineerd te doen kan dit geld, als het goed geïnvesteerd wordt, uitgroeien tot een mooi pensioen. Verwijmeren benadrukt het belang van diversificatie van risico's: 'Als we naar financieringstheorie kijken, dan is het spreiden van beleggingen een essentieel uitgangspunt. Spreiden is beter dan niet spreiden. Dit kan voor inkomstenbronnen ook gelden'. Een verhelderend voorbeeld dat hij noemt, is het proces van het schrijven van een boek. Aangezien het onmogelijk is om zeker te zijn van het rendement, is het onverstandig om al je tijd te investeren in het schrijven van het boek: 'als je de risico’s wilt verlagen, kun je beter niet al je eieren in één mandje leggen'. Dit is uiteraard slechts één van de vele mogelijkheden om een passief inkomen te verdienen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook mensen die hun kennis overdragen door middel van vooraf opgenomen lessen, die men vervolgens kan bekijken via betaalde abonnementen, waarvan Skillshare een bekend voorbeeld is. Verwacht echter niet binnen een kort tijdsbestek rijk te worden en je baan op te kunnen zeggen: 'het is een inkomstenbron voor de lange termijn. Je kunt er in het begin niet jaarlijks van leven. Je stopt er nu geld in en in de toekomst pluk je de vruchten'.

Investeren in trackers of actief beleggen?

Als je bereid bent om tijd in je beleggingen te investeren, dan is een goede start van je beleggingsavontuur een zogenaamde schaduwportefeuille. Verwijmeren: 'je koopt de aandelen niet echt, maar je kunt wel zien wat het had betekend als je ze wel zou hebben gekocht. Zo kun je oefenen en dat is erg leuk'. Door actief te beleggen, stel je jezelf wel bloot aan een grote hoeveelheid risico: als je niet financieel onderlegd bent, lijkt actief investeren verdacht veel op een potje roulette. Vanwege de gevaren die dit met zich meebrengt, raadt Verwijmeren aan om trackers te kopen, ook wel bekend als ETF's. 'als je een tracker koopt, koop je als het ware de hele AEX of een andere index, maar dan verpakt in één aandeel. Je aandeel volgt deze index. Dit is een efficiënte manier om te starten op de aandelenmarkt. En je beleggingen zijn sowieso gespreid, omdat ze de hele index volgen. Dat is belangrijk om je risico laag te houden'. Het is ook mogelijk om te investeren in zogenaamde ESG-trackers, wat een relatief nieuwe ontwikkeling is in de financiële wereld. ESG-trackers (Environmental, Social and Governance) zijn duurzame ETF's.

Als aanvulling op investeren in de aandelenmarkt, is het ook mogelijk om investeringen te diversificeren door te investeren in andere mogelijkheden zoals goud, kunst en vastgoed. Door je portefeuille te balanceren met investeringen die in tegenovergestelde richtingen bewegen bij ontwikkelingen op de financiële markt, draag je minder risico. Een voorbeeld hiervan is de antagonistische relatie tussen obligaties en aandelen: historische data laten zien dat aandelen goed presteren als obligaties slecht renderen en vice versa.

U kunt het volledige artikel van evajinek.nl, 21 februari 2021, hier lezen.