De impact van Big Data op marketing en innovatie – hoogtepunten Marketing & Innovation Symposium 27 mei

27 mei 2014 – Big Data is een van de grote trends voor marketing en innovatie tot 2020, zo blijkt vandaag uit het eerste deel van het Marketing & Innovation Symposium (27 en 28 mei) op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Delhaize-topman Frans Muller zegt dat Big Dat van grote waarde is in de retail, waar bijvoorbeeld de invloed van het weer op koopgedrag tot nieuwe inzichten en slimmere distributie leidt.

Anil Menon, Deputy Chief Globalization Officer van Cisco schetst de snelle opkomst van nieuwe markten op gebied van urban services, gedreven door Big Data,  connectiviteit en snel dalende IT-kosten. Deze markten hebben in 2020 een waarde van 2 biljoen dollar, schat Menon.

Denk aan een totaal nieuwe manier om parkeren in steden te managen door parkeerplekken te voorzien van op internet aangesloten sensoren. Uit onderzoek blijkt dat 40% van al het stadsverkeer bestaat uit auto's die zoeken naar een parkeerplaats, terwijl een groot percentage plekken vrij is. “Hiermee ontstaat een totaal nieuwe manier om te parkeren en de prijs ervan te bepalen”, zegt Menon. Innovatie begint door de juiste vragen te stellen: “Waarom is er zoveel verkeer?” Big data geeft de antwoorden.

Menon voorziet in urban services een grote opkomst voor Government-to-Consumer markten. Bedrijven zullen steeds vaker partnerships ontwikkelen met overheden. "Mayors are next presidents of the world, they are the new ceo's of urban services."

Meer quotes van Menon:

"50 billion smart objects will be connected in a few years. This is the biggest business opportunity or biggest disaster."

"Big data is an add on in digital systems but should be seamlessly integrated with your business."

"Large trends reshaping the global landscape: aging, urbanization en technology shift wich reduces computing costs."

"Government to consumer is growing business. Public private parnerships are becoming dominant."

Belangstellenden kunnen een live verslag volgen van het symposium via social media.

Het gehele programma vindt u hier: www.erim.eur.nl/research/centres/marketing-of-innovation/2014-marketing-innovation-symposium/

Organisatie

Het symposium is georganiseerd door de European Center of Marketing and Innovation (ECMI) van de Erasmus Universiteit, de American Marketing Association (AMA) en de European Marketing Academy (EMAC).

Mediacontact

Voor vragen kunt u contact opnemen met Elio Keko op nummer 06-27488615 of via e-mailadres: keko@ese.eur.nl.